بیش از «۷۷ میلیون» مشترک در ایران از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند

وزارت ارتباطات ایران می‌گوید تا پایان آذر سال ۹۹، تعداد مشترکان اینترنت موبایل در ایران به بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

بر اساس جزئیات این گزارش که روز شنبه، ۲۳ اسفند، در خبرگزاری مهر منتشر شد، «اکنون ضریب نفوذ اینترنت موبایل در کشور ۹۲.۴۹ درصد است».

در این گزارش تاکید شده که با وجود شیوع کرونا و رواج آموزش مجازی، به علت کاهش «کیفیت و قیمت» خددمات اینترنت ثابت در ایران، کماکان اقبال زیادی به استفاده از اینترنت ثابت وجود ندارد و تنها بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از «فناوری‌های اینترنت ثابت استفاده می‌کنند».

با احتساب این میزان کاربر، در ایران «۸۷ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۲۴ نفر مشترک اینترنت پهن باند هستند» و مجموع ضریب نفوذ اینترنت «۱۰۴.۰۶ درصد» اعلام شده است.

ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد اعلام شده بود و آمارهای جدید نشان‌دهنده سرعت زیاد استفاده از اینترنت پهن‌باند به ویژه در گوشی‌های همراه است.

اما با وجود افزایش تعداد مشترکان، سرعت کم اینترنت در ایران همواره برای کاربران مشکل‌زا بوده است. طبق آخرین ارزیابی‌هایی که تیرماه امسال منتشر شده، سرعت اینترنت همراه ایران در مکان ۷۹ جهان قرار دارد. اینترنت ثابت ایران هم در میان ۱۷۶ کشوری که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند رتبه ۱۵۳ را دارد.

علاوه بر سرعت کم، کاربران اینترنت در ایران با مشکل گسترده فیلترینگ مواجه هستند و دسترسی به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، توییتر و فیس‌بوک و همچنین برخی وب‌سایت‌های خبری بدون استفاده از فیلترشکن مقدور نیست.