رئیس قوه قضائیه: وقفی بودن جنگل‌ آق‌مشهد مازندران هنوز اثبات نشده است

امامزاده حارث آق‌مشهد مازندران و اراضی اطراف

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۴ اسفند در مورد پرونده‌ای جنجالی که از آن با عنوان «جنگل‌خواری» توسط سازمان اوقاف در منطقه آق‌مشهد مازندران یاد می‌شود، گفت که وقفی بودن جنگل‌های آق‌مشهد تاکنون اثبات نشده است.

ابراهیم رئیسی در دیدار با اهالی روستای آق‌مشهد گفت که این پرونده «در مراحل پایانی است» و «رأی نهایی در این مورد توسط دیوان عالی کشور صادر خواهد شد»

این پرونده پرحاشیه زمانی رسانه‌ای شد که یک روحانی به نام حسینعلی خادمی که قبلاً کارمند اوقاف مازندران بود، توانست سند وقفی برای ۵۶۰۰ هکتار جنگل هیرکانی آق‌مشهد ساری را دریافت کند.

این اقدام، اعتراض اهالی منطقه را به دنبال داشت و آن‌ها روز ۱۱ مرداد امسال با برگزاری تجمع اعتراضی خواهان بازگرداندن جنگل‌های وقف‌شده به منابع ملی شدند.

معترضان می‌گویند وقف کردن جنگل‌های ملی، علاوه بر آن‌که غیرقانونی است، عوارض و مشکلات بسیاری را برای مردمان حاشیه آن مناطق ایجاد می‌کند که تخریب جنگل و ویلاسازی و سیل تنها بخشی از آن‌هاست.

پیش از این، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر استان مازندان به نفع اداره منابع طبیعی این استان رأی داده بودند اما پس از اعتراض و پیگیری حسینعلی خادمی، دیوان عالی کشور این حکم را رد کرد.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، مرداد ماه امسال با انتقاد تلویحی از وقف این جنگل‌ها گفته بود: «مگر می‌شود زمین خدا و مرتع و اقیانوس و دریا و کوه و جنگل که جزو انفال است، وقف کرد؟»

مقام‌های سازمان اوقاف از جمله معاون حقوقی این سازمان گفته‌اند که چنین چیزی ممکن است و «رأی شرعی» هم دربارهٔ آن صادر شده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما رئیس آن، نماینده رهبری جمهوری اسلامی در این سازمان است و بر اساس گزارش‌ها با تأیید رهبر منصوب می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا / پ.پ/ک.ر