روحانی «سنگ‌اندازان» در برابر رفع تحریم‌ها را به خیانت متهم کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هر فرد و گروهی را که «مانع برداشتن تحریم» شوند به خیانت متهم کرده و از «سنگ‌اندازان» خواست «توبه» کنند.

او روز چهارشنبه، ۲۷ اسفند‌ماه، در پایان آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران گفت: «امروز تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است. هر جناح، فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم‌ها سنگ‌اندازی کند این کار یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند.»

بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، حسن روحانی شرایط را برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر دانسته و ابراز امیدواری کرد که «اقلیتی که به دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند... توبه کنند و از این کار خود دست بردارند».

او گفت: «شب عید ۱۴۰۰ است و عیدی که به مردم می‌دهند این است که دست از تخریب بردارند و اگر بردارند دولت هم بلد است و هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد.»

او روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند، هم در اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفته بود که «اگر کار و تلاش نمی‌شد» ممکن بود ایران شرایطی مانند ونزوئلا پیدا کند ولی دولت با کنترل تورم مانع از بروز چنین وضعیتی شد.

در ماه‌های گذشته برخی کارشناسان با اشاره به فشار تحریم‌ها، تورم بالا، افزایش فقر، بحران‌های اقتصادی متعدد و نارضایتی‌های عمومی درباره فروپاشی اقتصادی و بروز مشکلات اجتماعی گسترده و تبدیل شدن اقتصاد ایران به کشوری مانند ونزوئلا هشدار داده‌ بودند.