دادگاه یک کانادایی دیگر به اتهام «جاسوسی» در پکن برگزار شد

نخستین جلسه محاکمه مایکل کوریگ، شهروند و دیپلمات پیشین کانادایی، که به «جاسوسی» متهم شده است، در دادگاهی در شهر پکن برگزار شد.

اتهامات آقای کوریگ به صورت رسمی اعلام نشده است ولی پیش از این در رسانه‌های نزدیک به دولت چین او متهم به «دزدیدن اسرار دولتی» شده بود.

روز جمعه، ۲۹ اسفند نیز جلسه دادگاه مایک اسپارو، شهروند و تاجر کانادایی، برگزار شد. او نیز از سوی دولت چین متهم به «جاسوسی» شده است.

در پی بازداشت منگ وانژو، مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی» در کانادا در سال ۲۰۱۸، دولت چین این دو شهروند کانادایی را در آن کشور به اتهام «جاسوسی» دستگیر کرد.

دولت چین پیش از این یک مرد کانادایی دیگر را که قبلا به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده بود، به مجازات مرگ محکوم کرده است.

منگ وانژو، مدیر مالی و دختر بنیانگذار شرکت هواوی، به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران توسط کانادا بازداشت شد. او اکنون با قید وثیقه آزاد است.

رفتار حکومت چین با مسلمانان اویغور نیز از دیگر مسائل بحث برانگیز ماه‌های اخیر در روابط دو کشور بوده است.

پارلمان کانادا روز ۵ اسفند نحوه برخورد دولت چین با مسلمانان ایغور در این کشور را «نسل کشی» خواند و به اتفاق آرا آن را محکوم کرد.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر گزارش‌های مستندی در مورد کار اجباری، شکنجه، کنترل شدید و سرکوب مسلمانان اویغور منتشر کرده‌اند.

طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، دست‌کم یک میلیون نفر از جامعه اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ بازداشت شده و در مراکز خاصی نگهداری می‌شوند.

دولت چین این مرکز را «مرکز مقابله با افراطی‌گری» می‌نامد و واکنش‌های بین‌المللی به این موضوع را مداخله‌جویانه توصیف کرده است.