تاکید ایران بر «تعهد» دولت افغانستان به حقابه ایران در پاسخ به اشرف غنی

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به سخنان اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بر «تعهد» این کشور به حقابه ایران تاکید کرد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز چهارم فروردین در مراسم رسمی افتتاح سد کمال خان در ولایت نیمروز گفته بود که با افتتاح سد کمال خان، کشورش از این پس تنها در مقابل نفت به ایران آب می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده در جمع خبرنگاران در تهران به این اظهار نظر مقام افغانستانی مستقیما پاسخ نداده است.

او تنها گفت که رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف‌شده‌ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان به امضا رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده «حقابه ایران کاملاً مشخص بوده و دولت افغانستان هم به این حقابه متعهد است».

سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند در مرز ایران و افغانستان احداث شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به دریاچه هامون اشاره کرده و گفته است: «حقابه طبیعت و صیانت از حیات هامون‌ها موضوع جداگانه‌ای است که از مدت‌ها قبل با دولت افغانستان در حال مذاکره است.»

او اضافه کرد که «خشک شدن هامون‌ها» آسیب‌های جدی از جمله طوفان‌های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.

ایران و افغانستان سال‌هاست که به ‌دلیل خشکسالی کم‌سابقه در منطقه در مورد حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون با هم اختلاف دارند.

قرارداد حقابه هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین تهران و کابل امضا شد، اما در اواخر دهه ۷۰ همزمان با کاهش باران‌های موسمی، سطح آب در دریاچه هامون که منبع اصلی تامین آب آن رودخانه هیرمند است به حداقل رسید.

در سال‌های گذشته ده‌ها روستا در استان سیستان ‌و بلوچستان خالی از سکنه شده است و به گفته یکی از نمایندگان مجلس ایران، تنها ۱۹ درصد از ساکنان این استان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند.