به مناسبت «ساعت زمین»، شهرهای جهان چراغ‌ها را خاموش کردند

خاموشی «کرملین کازان» در تاتارستان روسیه به فراخور «ساعت زمین»

شامگاه شنبه ۷ فروردین، شهرهای جهان با هدف گرامی‌داشت «ساعت زمین» چراغ‌های خود را خاموش کردند.

رویداد سالانه موسوم به «ساعت زمین» خواستار انجام اقداماتی در زمینه تغییرات اقلیمی و محیط زیست است. رویداد امسال بر رابطه میان ویران‌سازی طبیعت و افزایش همه‌گیری‌ها تأکید دارد.

کارشناسان می‌گویند انسان با ورود بی‌رویه به تمامی زیستگاه‌های جانوری و تخریب این زیستگاه‌ها، احتمال سرایت بیماری‌های کشنده واگیردار از حیوانات به خود را بالا برده و این مسئله در افزایش تواتر رخ دادن بحران‌های ویروسی نظیر سارس، ابولا، مِرس و کووید-۱۹ هویداست.

پیشتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با انتشار توئیتی از همه مردم جهان خواسته بود برای بزرگداشت «ساعت زمین» در ساعت ۸:۳۰ شب به وقت محلی خودشان همه چراغ‌ها را برای مدت یک ساعت خاموش کنند.

همچنین حساب کاربری رسمی سازمان ملل متحد این روز را به منزله «یادآوری خوبی» دانست که نشان می‌دهد انجام «اقدامات کوچک آب و هوایی می‌تواند تفاوت بزرگی را رقم بزند.»

شامگاه شنبه بسیاری از بناهای مهم جهان، از جمله خانه اپرای سیدنی، در بزرگداشت «ساعت زمین» چراغ‌های‌شان را خاموش کردند و چشم‌انداز کلان‌شهرهای آسیا، از سنگاپور تا هنگ کنگ، نیز تاریک شد.

رسانه‌های داخلی ایران با انتشار ویدیویی کوتاه از خاموش شدن یک‌ساعته چراغ‌های برج آزادی (شهیاد) تهران همزمان با ساعت زمین خبر داده‌اند.