روسیه ۱۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج می‌کند

در پی اخراج شماری از دیپلمات‌های روس از آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید واشینگتن علیه این کشور، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که به تلافی این اقدام، مسکو از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواهد خواست خاک این کشور را ترک کنند و تحریم‌هایی علیه هشت مقام آمریکایی اعمال خواهد شد.

دولت آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت به تلافی این اقدام، کشورش ۱۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج و تحریم‌هایی علیه ۸ مقام ایالات متحده وضع خواهد کرد.

وی همچنین گفت دفاتر نهادهای غیردولتی آمریکایی را که در روسیه حضور دارند نیز بسته خواهند شد.

روسیه سال‌هاست نهادهای غیردولتی آمریکایی را که اغلب در زمینه حقوق بشر و رسانه‌ای فعال هستند به جاسوسی و بر هم زدن امنیت کشور متهم می‌کند و فعالیت بسیاری از آنها را ممنوع کرده است. آقای لاوروف نیز گفته است این نهادها در امور سیاسی روسیه «مداخله» می‌کنند.

وی همچنین گفت مسکو در نظر دارد استخدام شهروندان روسی و کشورهای ثالث را برای کار در سفارت آمریکا ممنوع کند و تنها شهروندان آمریکایی حق دارند در سفارتخانه این کشور در مسکو فعالیت کنند.

وی در ادامه گفت محدودیت‌هایی نیز برای سفرهای کادر دیپلماتیک آمریکا در خاک روسیه اعمال خواهد شد.