سفیر ایران: از میانجی‌گری بغداد بین ما و کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دیدار مقام‌های ارشد ایران و عربستان در عراق، سفیر ایران در عراق گفت که جمهوری اسلامی از میانجی‌گری بغداد بین ایران و کشورهای عرب منطقه استقبال می‌کند.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، روز سه‌شنبه، ۳۱ فروردین به خبرگزاری ایرنا گفت: «جمهوری اسلامی از میانجی‌گری بغداد برای نزدیک کردن تهران به کشورهایی که با آنان دچار چالش شده‌ایم یا روابط با آنها به سردی گراییده است حمایت می‌کند و این موضوع به اطلاع مقامات عراقی هم رسیده است.»

ایرج مسجدی گفت که برخی کشورهای منطقه «برای رفع تنش‌ها تمایل نشان داده‌اند» و افزود: «جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق این موضوع را بیان کرده که اگر آنها بتوانند در اینجا نقشی را ایفا کنند، تحرکی داشته باشند، تلاشی داشته باشند؛ ما نه تنها استقبال می‌کنیم بلکه خوشحال هم می‌شویم.»

روزنامه فایننشال تایمز روز ۲۹ فروردین گزارش داد که مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اوایل ماه جاری میلادی در بغداد مذاکرات مستقیمی انجام داده‌اند.

این روزنامه از قول «یک منبع آگاه» نوشت که در آن روز دو کشور در باب موضوع حملات ادامه‌دار گروه شیعه حوثی به عربستان سعودی گفت‌وگو کرده‌اند و این مذاکرات «مثبت» بوده است.

یک مقام ارشد عراقی هم به فایننشال تایمز گفته است که بغداد «کانال‌های ارتباطی» بین ایران و مصر و ایران و اردن را نیز تسهیل کرده است.

به گفته او، «نخست وزیر عراق بسیار مایل است شخصاً به عنوان پلی بین قدرت‌های متضاد در منطقه نقش داشته باشد.»

ریاض پس از حمله به اماکن دیپلماتیکش در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴، روابط خود را با تهران قطع کرد و روابط دو کشور در سال‌های اخیر و به‌ دنبال درگیری‌ها در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای تیره‌تر شده است.