محاکمه ۱۰۸ سیاستمدار کُرد در ترکیه آغاز شد

حرکت اعتراضی یکی از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها (هادِپِ) که طرفدار حقوق کردها است، در پارلمان ترکیه

مقام‌های قضایی در ترکیه روز دوشنبه ۱۰۸ سیاستمدار کُرد را به اتهام «نقش داشتن» در تظاهرات خونین سال ۲۰۱۴ در شهرهای کردنشین این کشور محاکمه کردند.

منتقدان، این اقدام قوه قضائیه ترکیه را «یک انتقام‌گیری با انگیزه سیاسی» می‌دانند و حزب دموکراتیک خلق‌ها (هادِپِ) که طرفدار حقوق کردها است می‌گوید این محاکمه، پس از اقامه دعوی ماه گذشته در دادستانی کشور برای انحلال این حزب، «گام دیگری از سوی مقامات برای آسیب رساندن به این حزب است.»

تظاهرات سال ۲۰۱۴ که عمدتاً در شهرهای کردنشین ترکیه برگزار شد در واکنش به عدم مداخله ارتش ترکیه برای جلوگیری از تصرف شهر مرزی و کردنشین کوبانی سوریه توسط پیکارجویان داعش رخ داد.

کوبانی در دو کیلومتری مرز ترکیه واقع شده و معترضان معتقدند ارتش ترکیه که در محل مستقر بود می‌توانست جلو کشتار ساکنان کوبانی توسط داعش را بگیرد. در تجمعات اعتراضی آن سال در شهرهای جنوب شرق ترکیه، دست‌کم ۳۷ نفر کشته شدند.

در رابطه با آن اعتراضات، اکنون ۱۰۸ سیاستمدار کُرد، از جمله صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران ترکیه، به ۳۷ فقره «قتل و اخلال در وحدت و تمامیت ارضی کشور» متهم شده‌اند.

در کیفرخواست این پرونده، متهمان به تحریک برای برگزاری اعتراضات متهم شده‌اند، ادعایی که حزب دموکراتیک خلق‌ها آن را رد می‌کند.