ابراز نگرانی ربیعی از «این حجم» رد صلاحیت در میان داوطلبان شوراها

علی ربیعی

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه از «این حجم» رد صلاحیت در میان نامزدهای شوراهای شهر ابراز نگرانی کرد.

آقای ربیعی همچنین از رایزنی میان وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی در این زمینه خبر داد.

او گفت: «در این زمینه وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس است که امیدواریم... ریاست و هیئت رئیسه مجلس درباره عملکرد هیئت نظارت تدبیری بیندیشند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاه‌های سیاسی در آن وجود داشته باشد برگزار شود.»

پیشتر هم جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور از جلسه هیئت رئیسه مجلس و وزارت کشور برای بررسی وضعیت احراز صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها خبر داده و به نقل از رئیس مجلس گفته بود که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع قانونی مثبت است، از سوی هیئت نظارت مورد تایید قرار گیرد.

روزنامه کار و کارگر به نقل از علی ربیعی نوشته است که ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از رد صلاحیت‌شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه سوء نداشته‌اند، با این حال در هیئت نظارت رد صلاحیت شده‌اند.

در روزهای گذشته خبرهایی از رد صلاحیت گسترده اعضای فعلی شوراهای شهر و روستا منتشر شده است. از جمله ۷ تن از اعضای شورای شهر شیراز و ۱۱ نفر از اعضای شورای شهر اصفهان رد صلاحیت شده‌اند. از میان اعضای شورای شهر تهران هم تنها دو تن تایید صلاحیت شده‌اند.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و همچنین سوء شهرت» را از جمله دلایل رد صلاحیت‌ها دانسته است.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران هم که نامش در فهرست رد صلاحیت شدگان است گفته است: این اقدامات نشان از رویکرد حذفی دارد؛ وقتی ۱۰ نفر از ۱۲ ثبت‌نام‌کننده رد صلاحیت می‌شوند در کنار جوانانی که عمدتا از جناح اصلاحات بوده‌اند، این پیام را می‌دهد که رد صلاحیت‌کنندگان اساسا با مقوله انتخابات آزاد و رویکرد افزایش مشارکت، آشنایی و قرابتی ندارند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در ایران روز ۲۸ خردادماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.