بایدن: ایران در مذاکرات هسته‌ای جدی است

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید به نظرش ایران در مذاکرات هسته‌ای جدی است، اما نمی‌داند این جدیت تا چه حد است.

آقای بایدن روز جمعه ۱۷ اردیبهشت در کاخ سفید به خبرنگاران گفت «به نظرم ایران جدی است، اما اینکه چقدر جدی است و تا چه حد آماده شده‌اند، موضوع دیگری است. ما در حال مذاکره هستیم.»

دور چهارم نشست کمیسیون برجام روز جمعه آغاز شده و عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید آمریکایی‌ها آمادگی خود را برای برداشتن «بخش بزرگی از تحریم‌ها» علیه ایران ابراز داشته‌اند، اما از نظر ایران این گام «کافی نیست».

در همین زمینه یک دیپلمات آمریکایی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد توافق هسته‌ای می‌تواند تا چند هفته حاصل شود، اما «منوط به تصمیم سیاسی تهران است».

خبرگزاری رویترز از قول این دیپلمات که نامی از وی نبرده، گزارش داده « اگر ایران خواستار بیش از آنچه تعهدات برجامی آمریکا و کمتر از آنچه تعهدات خود ایران است، نباشد، توافق ممکن است».

اخیرا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای نیز اعلام کرد «هنوز زود است هیجان‌زده شویم، اما همه شواهد نشان می‌دهد که باید انتظار موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق در چند هفته آینده را داشت».

وی روز جمعه نیز گفت «به نظر می‌رسد همه این آمادگی را دارند که تا هر زمانی که برای دستیابی به توافق نیاز باشد در وین بمانند».

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن