بحران غزه؛ نماینده آمریکا در اورشلیم، تظاهرات در اروپا

یک هفته پس از اوج گرفتن دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، هادی عمرو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین، روز شنبه در اورشلیم با مقام‌های دولت اسرائيل دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۲۳ اردیبهشت گفته بود که هادی عمرو « از جانب من و رئیس جمهور بایدن خواستار کاهش خشونت خواهد شد».

درگیری‌های اخیر پس از اختلاف بر سر مالکیت چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد و تا روز جمعه منجر به کشته شدن ۱۳۲ فلسطینی و ۸ اسرائيلی شده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند در درگیری‌های اخیر بیش از ۱۵۰ اسرائيلی در جریان حملات راکتی زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین هم از زخمی شدن ۹۵۰ نفر در جریان حملات اسرائيل خبر داده است.

در روزهای اخیر دولت مصر تلاش‌هایی برای آتش بس انجام داده که با استقبال و همراهی دولت آمریکا مواجه شده است.

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک، اعتراض‌هایی در برخی کشورهایی اروپایی در واکنش به حملات اسرائیل برگزار شده است.

این اعتراض‌ها در کپنهاگ دانمارک در مقابل سفارت اسرائیل در این شهر به خشونت کشیده شد و پلیس سه نفر از معترضان را بازداشت کرد.

خبرگزاری فرانسه تعداد این معترضان را چهار هزار نفر گزارش داده و نوشته است پس از آن که برخی معترضان به سمت ساختمان سفارت سنگ پرتاب کردند، پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

در پاریس اما معترضان به حملات اسرائيل با حکم یک دادگاه مواجه شده‌اند که رای به ممنوعیت برگزاری تجمعات داده است.

معترضان می‌گویند قصد برگزاری راهپیمایی را دارند و علیه این حکم به دادگاه عالی فرانسه شکایت می‌برند.

وزیر کشور فرانسه نیز از ممنوعیت برگزاری تجمعات دفاع کرده و خواستار محافظت پلیس از جوامع یهودیان ساکن این کشور شده است.

برخلاف پاریس، در شهرهای لیون و بوردوی فرانسه مقام‌های پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که محدودیتی در زمینه برگزاری تجمعات اعتراضی وجود ندارد.