«احتمال تمدید یک‌ ماهه» توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

با وجود اعلام مخالفت رئيس و نمایندگان مجلس با تمدید توافق نظارتی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبرگزاری ایرنا به نقل از «یک مقام مطلع در دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی» گزارش داده است که «احتمال تمدید مشروط» این توافق به مدت یک ماه وجود دارد.

این مقام همچنین گفته است «در صورت قطعی شدن این تصمیم» از سوی حکومت ایران، «طرف مقابل با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کند».

اسفند سال گذشته ایران در ادامه کاهش تعهدات خود در برجام که در واکنش به تحریم‌های آمریکا صورت گرفته، اعلام کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

پس از آن، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد و در جریان این سفر، ایران و آژانس به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

این توافق سه ماهه که مانند فرصتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام بود، روز گذشته به پایان رسید و صبح امروز در نشست علنی مجلس ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، گفت آژانس از روز اول خرداد «حق دسترسی به تصاویر» برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اطلاعات را ندارد.

در جلسه امروز مجلس، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئيسه مجلس ایران، نیز تاکید کرد که با توجه به پایان یافتن مهلت سه ماهه، «بایستی کلیه فیلم‌هایی که ضبط شده است پاک شود» و «ذخیره‌ای از فیلم‌ها» وجود نداشته باشد.

کشورهای حاضر در مذاکرات احیای برجام که در وین انجام شد، امیدوار بودند که پیش از رسیدن به تاریخ پایان توافق ایران و آژانس، مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد ولی این مذاکرات علیرغم ابراز رضایت طرفین از روند پیشرفت آن، تاکنون به حصول توافق نهایی منجر نشده است.

قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته جاری در وین برگزار شود و اعضای برجام در تلاش هستند توافق هسته‌ای تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران (۲۸ خرداد امسال) حاصل شود.

از سوی دیگر، امروز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک نشست خبری درباره آخرین تحولات نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌کند که انتظار می‌رود درباره توافق احتمالی آژانس با دولت ایران باشد.