سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات مقام‌های عربستان را «ملال‌آور» توصیف کرد

در حالی که مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای رفع تنش‌ها میان دو کشور در جریان است، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه، ۳ خرداد، سخنان مقام‌های عربستان مبنی لزوم مذاکره درباره برنامه موشکی و «دخالت‌های منطقه‌ای» ایران را تکرار «ادبیات و کلام ملال‌آور گذشته» توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «عربستان باید تصمیم بگیرد آیا همچنان می‌خواهد از این ادبیات و کلام ملال‌آور گذشته استفاده و رفتار خود را عوض نکند یا تصمیم گرفته به عنوان شریک سازنده در منطقه در کنار کشورهای دیگر منطقه از سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جنگ‌افروزانه فاصله بگیرد.»

این سخنان را آقای خطیب‌زاده در واکنش به سخنان هفته پیش فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، بیان کرد که گفته بود «موشک‌های بالیستیک و مداخله‌های منطقه‌ای» جمهوری اسلامی باید با حضور کشورهای خاورمیانه مورد مذاکره قرار گیرد.

وزیر خارجه عربستان ۳۰ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با شبکه العربیه بار دیگر بر نگرانی کشورهای منطقه درباره رفتارهای حکومت ایران نیز تأکید کرده و گفته بود: «منطقه به ثبات نمی‌رسد، مگر این‌که به دغدغهٔ کشورهای منطقه توجه شود.»

در مقابل، سخنگوی خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید «منتظر اقدامات و تغییر رفتار ریاض هستیم» و تأکید دارد که «عربستان می‌تواند طرف سازنده‌ای باشد اگر از سیاست‌های ملال‌آور فاصله بگیرد».

درخواست حضور کشورهای منطقه در مذاکرات احتمالی مربوط به توافق جامع با ایران پیش از این هم از سوی مقام‌های عربستان سعودی مطرح شده بود ولی واکنش منفی تهران را در پی داشت.

مقام‌های حکومت ایران بارها تاکید کرده‌اند که درباره برنامه موشکی حاضر به مذاکره نیستند.

به‌گفته آقای خطیب‌زاده، مذاکرات مستقیم ایران و عربستان در عراق شروع شده و تماس‌ها ادامه دارد و «باید دید گفت‌وگوها به جای خوبی خواهد رسید یا خیر».

مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی دو کشور در سال ۱۳۹۵ در پی حمله گروهی از معترضان به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران قطع شد.

علاوه بر این، یکی دیگر از عوامل مهم تنش در مناسبات ریاض و تهران جنگ یمن است؛ تنشی که پس از حملات موشکی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در سال ۹۸ افزایش یافت. ریاض و واشینگتن ایران را مسئول این حملات اعلام کردند، ولی تهران این ادعا را تکذیب کرده است.