برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی به دلیل کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران از سمت خود برکنار شده است.

آقای همتی که در انتخابات ریاست جمهوری کنونی کاندیدا شده است، شامگاه شنبه ۸ خرداد در گفت‌وگویی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس خبر داده بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به او گفته است که در صورت ماندن در انتخابات نمی‌تواند رئیس بانک مرکزی باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، نیز کاندیدا شده ولی از سمت خود استعفا نداده است که این موضوع انتقاداتی را برانگیخته است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین از مذاکره روحانی با چند اقتصاددان خبر داده بود ولی به نام فرد خاصی اشاره نکرد.

خبرگزاری فارس اما در گزارشی نوشته است که «اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی» به عنوان رئيس بانک مرکزی منصوب خواهد شد.

آقای کمیجانی در جلسه امروز هیات دولت شرکت کرده است. پیش از آقای همتی نیز خبر داده بود که از سه روز پیش که به دفتر ریاست بانک مرکزی نرفته است، اکبر کمیجانی عهده‌دار امور شده است.

عبدالناصر همتی، مرداد ۹۷ جایگزین ولی‌الله سیف در بانک مرکز شد. عملکرد آقای سیف در قبال کنترل نرخ ارز و برخی اظهارات او درباره حواشی بازار سکه موجب شد تا دولت روحانی در مورد برکناری او تحت فشار قرار گیرد.

آقای روحانی، «اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه و حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی» را از اولویت‌های همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی عنوان کرده بود.

از زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی تاکنون قیمت دلار و سکه تا سه برابر افزایش یافته است. با این حال آقای همتی می‌گوید عملکرد موفقی داشته و از تبدیل شدن ایران به ونزوئلا جلوگیری کرده است.