اسحاق هرتسوگ به عنوان رئیس جمهور جدید اسرائیل برگزیده شد

مجلس اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، اسحاق هرتسوگ را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد.

ماه آینده با پایان دوران هفت ساله ریاست جمهوری رئوون ریولین، اسحاق هرتسوگ کار خود را آغاز خواهد کرد.

ریاست جمهوری در اسرائیل ظاهرا یک مقام تشریفاتی است و «نماد اتحاد ملی» محسوب می‌شود، اما در عین حال، اختیاراتی وسیع از جمله در مکلف کردن یک سیاستمدار به تشکیل دولت، بعد از هر انتخابات، را دارد.

۱۲۰ عضو کنست اسرائیل با رای مخفی خود رئیس جمهوری را انتخاب می‌کنند.

هر رئیس جمهوری در این کشور تنها می‌تواند یک دوره هفت ساله در این مقام باشد.

اسحاق هرتسوگ، یک سیاستمدار شناخته شده و میانه‌رو است که دوره‌ای نیز به عنوان رهبر حزب سوسیالیست «کارگر» برای احراز پست نخست وزیری با بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، رقابت کرد اما سال‌ها در صدر اپوزیسیون باقی ماند.

آقای هرتسوگ، ۶۰ ساله، همچنین یک وکیل دانش‌آموخته دانشگاه‌های اسرائیل، بریتانیا و آمریکا است.

وی فرزند حییم هرتسوگ بوده که در سال‌های دهه ۱۹۸۰ رئیس جمهوری اسرائیل بود. حییم هرتسوگ از افسران ارشد در جنگ‌های اسرائیل بود که در مقام نظامی از ایران نیز دیدار کرده بود.

پدربزرگ اسحاق هرتسوگ، ربای آیزاک (اسحاق) هرتسوگ، روحانی ارشد اسرائیل در دهه‌های گذشته بوده است. تبار آنها اروپایی و از بریتانیا است. انگلیسی زبان رایج این خانواده است.

خانواده هرتسوگ هرچند اشرافی نیستند، اما به دلیل نفوذ قوی در نهادهای اسرائیل و مقبولیت در سطح اجتماع، در اصطلاح عام این کشور، در شمار «شاهزاده‌های اسرائیلی» قرار می‌گیرند.

اسحاق هرتسوگ به دلیل روابط حسنه‌ای که با بسیاری از سران جهانی داشته، در سال‌های گذشته از سوی بنیامین نتانیاهو به عنوان رئیس «سوخنوت» («آژانس یهود») فعالیت می‌کرد.

«آژانس یهود» زندگی یهودیان در جهان را عمدتا از طریق ارتباط با دولت‌ها و سازمان‌های مختلف در کشورهای هدف دنبال می‌کند و یهودیان را به مهاجرت دایم به اسرائیل تشویق می‌کند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، دوران ریاست اسحاق هرتسوگ بر «آژانس یهود» بسیار موفق بوده و او از طریق کار برای پیشبرد اهداف این رکن مهم اسرائیلی، در تحکیم روابط کشورش با سران دولت‌های مختلف و نیز رهبران جوامع یهودی دنیا موثر بوده است.

اسحاق هرتسوگ برای کسب رای اکثریت نمایندگان مجلس، با میریام پرتز رقابت کرد. آقای هرتسوگ ۸۷ رای و خانم پرتز ۲۷ رای نمایندگان را به دست آوردند. شش نماینده در رای‌گیری شرکت نکردند.

خانم پرتز به دلیل اینکه مادر دو سرباز کشته شده اسرائیل در جنگ‌های این کشور است، چهره‌ای شناخته شده است. او از اعضای برجسته نهادهایی مهم و ملی مانند کمیسیون اعطای جایزه ملی استقلال اسرائیل است.

رئیس جمهوری جدید از ماه آینده وارد اقامتگاه رسمی و در فاصله‌ای چند صد متری از اقامتگاه و دفتر نخست وزیری «در میدان پاریس» در مرکز اورشلیم خواهد شد.

از آغاز تاسیس اسرائیل در ۷۳ سال پیش، اسحاق هرتسوگ یازدهمین رئیس جمهوری این کشور است.

تغییراتی در قانون اسرائیل در سال ۱۹۹۸ ریاست جمهوری یک فرد را به هفت سال و تنها برای یک دوره محدود کرد. در گذشته برخی روسای جمهوری، از جمله پدر اسحاق هرتسوگ، دوران طولانی‌تری در این مقام بودند.

آقای هرتسوگ در روزی به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد که ممکن است تشکیل یک ائتلاف سیاسی میان یائیر لاپید و نفتالی بنت، دو سیاستمدار از دو طیف سیاسی مختلف، به دوران ۱۵ ساله نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در این روز پایان دهد.

اما آقای نتانیاهو و طرفداران بسیار وی هنوز تا چند روز دیگر نیز برای عوض کردن رای حامیان ائتلاف لاپید- بنت، مهلت دارند.