نماینده ولی فقیه در سپاه خواستار مقابله با کارزار «نه به انتخابات» شد

با نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا خواستار مقابله با کارزار «نه به انتخابات» شد و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم خطاب به نیروهای پلیس گفت که «من از شما استدعا می‌کنم همگان را به حضور در پای صندوق رأی فرابخوانید.»

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا، روز چهارشنبه گفت که «از مدت‌ها پیش کمپین‌های مختلفی با عنوان نه به انتخابات» راه‌اندازی شده «و از این رو هر کس که ادعای انقلابی گری دارد باید انقلابی عمل کند.»

در همین روز، علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در جمع فرماندهان و رؤسا و کارکنان پلیس راهور ناجا شرکت در انتخابات را «مایه آبرو» دانست و از نیروهای پلیس «استدعا» کرد که مردم را به رأی دادن فرابخوانند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه در شرایطی برگزار خواهد شد که در طول ماه‌های گذشته برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌های مختلف بر تحریم انتخابات تاکید کرده‌اند.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رای و حکومت جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی که در دوره‌های قبل طرفدار مشارکت بودند این بار خواستار تحریم گسترده این دوره از انتخابات شده‌اند، از جمله نهضت آزادی که می‌گوید نهاد انتخابات در ایران به «مفهومی انتصابی و نمایشی» تبدیل شده و «امکان مشارکت در چنین انتخاباتی را نخواهد داشت».

همچنین سه تشکل سیاسی خارج از کشور شامل اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تحریم کرده‌اند.

حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، ناجا هشتم خرداد ماه افرادی را که به گفته او «هنجارشکن انتخاباتی» هستند و «مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند» به برخورد تهدید کرده بود. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی را با خروج از اسلام معادل دانسته و گفته بود کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مسلمان نیستند.

این دوره از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران به روال ۴۳ سال گذشته با رد صلاحیت گسترده منتقدان جمهوری اسلامی همراه بود. اما شورای نگهبان این بار نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان از جمله اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌ جمهوری، و مصطفی تاجزاده معاون سابق وزیر کشور را رد صلاحیت کرد.

در این دوره علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، که از چهره‌های شاخص اصولگرایان است نیز رد صلاحیت شد.

چهره‌هایی چون مسعود پزشکیان، نماینده مجلس، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق، از دیگر افراد ردصلاحیت شده هستند. آقای احمدی‌نژاد گفته که در این انتخابات شرکت نخواهد کرد.