«اعترافات» تلویزیونی روزنامه‌نگار مخالف دولت بلاروس پخش شد

رامان پراتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال مخالف دولت بلاروس

تلویزیون دولتی بلاروس اقدام به پخش «اعترافات» رامان پراتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال مخالف دولت بلاروس کرده است.

این روزنامه‌نگار در این «اعترافات» از الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، تقدیر کرد و در بخشی از این برنامه گریه کرد.

روز یک‌شنبه، دوم خرداد، در پی اعلام اخطار «دروغین» درباره خطر بمب‌گذاری در یک هواپیما، این پرواز در پایتخت بلاروس مجبور به فرود شد و در پی آن، پلیس بلاروس، رامان پراتاسویچ را بازداشت کرد.

بازداشت رامان پراتاسویچ برای ایرانی‌ها قابل توجه بوده است. اتفاقی که برای رامان پراتاسویچ افتاد و شرایطی که او در آن قرار دارد، شبیه اتفاقی است که برای روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی است که در جریان سفر به عراق ربوده شد و سال گذشته در ایران اعدام شد.

یک روز پس از بازداشت این روزنامه‌نگار، شبکه تلویزیونی دولتی بلاروس ویدئوی کوتاهی پخش کرد که در آن آقای پراتاسویچ گفت به برخی از جرایمی که حکومت به او نسبت داده است، اعتراف می‌کند.

یک سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه گفت حضور آقای پراتاسویچ در برابر دوربین داوطلبانه نبوده و به نظر می‌رسد که در چهره او آثار ضرب وشتم وجود داشت.

نزدیکان این روزنامه‌نگار می‌گویند بخش جدید «اعترافات» این روزنامه‌نگار نیز تحت فشار مقام‌های دولت صورت گرفته است.

رامان پراتاسویچ که مدیریت یک شبکه اطلاع‌رسانی در تلگرام را بر عهده داشت، در «اعترافات» تازه خود اقدامات دولت لوکاشنکو را درست خواند و گفت برای رئیس‌جمهور این کشور احترام قائل است.

بلاروس سابقه‌ای طولانی در سرکوب روزنامه‌نگاران منتقدش دارد و در آخرین رده‌بندی جهانی درباره آزادی رسانه‌ها از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده، رتبه بلاروس در میان دیگر کشورهای جهان ۱۵۸ است.