هشدار مقام وزارت بهداشت نسبت به بازگشت شیوع سرخک در ایران

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، نسبت به افزایش موارد بیماری سرخک در ایران و احتمال شیوع دوباره این بیماری در میان ایرانیان هشدار داد.

محسن زهرایی روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد در یک برنامه تلویزیونی به اختلال در روند واکسیناسیون اطفال در مقابل بیماری‌هایی چون سرخک به خاطر شیوع کرونا در دنیا اشاره کرده و گفت که در فروردین و اردیبهشت ۹۹، مراجعه خانواده‌ها برای واکسیناسیون بچه‌ها کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر به نقل از محسن زهرایی نوشته است که پوشش واکسیناسیون در کشور تا قبل از کرونا، ۹۸ تا ۹۹ درصد بود که با شیوع کرونا به زیر ۹۵ درصد رسیده و در برخی از واکسن‌های عمومی بچه‌ها به ۸۴ درصد هم رسید.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفته است که اگر در روند واکسیناسیون کودکان دچار مشکل شویم، این احتمال هست که بیماری‌های واگیردار کودکان دوباره برگردد.

او به بیماری سرخک اشاره کرده و افزود: «۳۲ مورد سرخک در کشور گزارش شده که ۱۰ مورد آنها در یک هفته اخیر بوده است.»

سرخک نوعی عفونت دستگاه تنفسی است و بالقوه می‌تواند جان بیمار را بگیرد. مرگ ناشی از این بیماری در کشورهای توسعه‌نیافته به‌مراتب بیشتر از دیگر نقاط جهان است. سرخک با واکسیناسیون کنترل می‌شود اما اگر پوشش کاهش یابد، دوباره بر می‌گردد.