کرملین می‌گوید عضویت اوکراین در ناتو «خط قرمز» روسیه است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

کرملین روز پنج‌شنبه گفت از خبرهایی مبنی بر گفت‌وگو بر سر عضویت احتمالی اوکراین در پیمان آنلانتیک شمالی، ناتو، نگران است و هشدار داد که عضویت اوکراین در ناتو، «خط قرمز» مسکو خواهد بود.

سخنگوی کرملین، دمیتری پسکوف، این موضع کشورش را یک روز پس از گفت‌وگوی رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن و رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در ژنو، اعلام کرد. آقای پسکوف گفت که نشست دو رئیس جمهور در مجموع مثبت بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفت که خواستار یک «بله» یا «نه» واضح از سوی بایدن در مورد طرح اوکراین برای پیوستن به ناتو است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن نیز در این باره گفته است که اوکراین پیش از پیوستن به ناتو، نیاز به ریشه‌کن کردن فساد و سازگاری یافتن با برخی معیارهای دیگر را دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی با ذکر این‌که کشورش مسئله پیوستن اوکراین به ناتو را «از نزدیک دنبال می‌کند» گفت که «این برای ما واقعاً یک خط قرمز است.»

روسیه و اوکراین در چند سال اخیر درگیری نظامی داشته‌اند و در پی تشدید اخیر تنش‌ها ، کرملین روز ۱۸ فروردین امسال اعلام کرد تا هر وقت لازم باشد تجمع و استقرار نیروهای مسلح خود در مناطق هم‌مرز با اوکراین را حفظ خواهد کرد.