وزارت کشور مشارکت در شهر تهران را ۲۶ درصد اعلام کرد

ستاد انتخابات استان تهران میزان مشارکت شهر تهران در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را ۲۶ درصد اعلام کرد. آرا باطله نیز در کل استان تهران حدود ۱۲ درصد اعلام شد ولی میزان تفکیکی آرای باطله در شهر تهران اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، شکراله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، روز یکشنبه ۳۰ خرداد جزئیات آماری انتخابات ریاست‌جمهوری را که به اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی منجر شد، اعلام کرد.

بر اساس آمار رسمی این ستاد، از مجموع حدود ۱۰ میلیون واجد شرایط در استان تهران، «۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رای اخذ شده» که معادل مشارکت ۲۶ درصدی در شهر تهران و حدود ۳۴ درصدی در کل استان تهران است.

بر اساس این گزارش، آرای ابراهیم رئیسی در کل استان تهران ۲ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۰۴ رأی بوده است. رتبه بعدی به جمع آرای باطله مأخوذه و غیزمأخوذه در کل استان تهران اختصاص دارد با عدد ۴۱۲ هزار و ۶۱۲ رأی.

محسن رضایی ۳۱۴ هزار و ۷۷۲ رأی، عبدالناصر همتی ۲۹۵ هزار و ۲۱۱رأی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۱۷۸ هزار و ۲۵۲ رأی در رتبه‌های بعدی در کل استان تهران اعلام شده‌اند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار شد و وزارت کشور ایران می‌گوید ابراهیم رئيسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای در این انتخابات به پیروزی رسیده است.

براساس آمار اعلام شده وزارت کشور ۴۸.۸ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این آمار در حالی اعلام می‌شود که هیچ نهاد مستقلی در ایران اجازه بررسی میزان مشارکت و نحوه برگزاری انتخابات را ندارد و مراجع حقوقی و سیاسی مختلف، روند انتخابات ایران را غیر شفاف می‌دانند.

با این حال این میزان از مشارکت، پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ایران از آغاز حیات جمهوری اسلامی تاکنون است.