قوه قضاییه گزارش سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران را «بی‌اعتبار» خواند

ستاد حقوق بشر ایران وابسته به قوه قضاییه می‌گوید گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره نقض حقوق بشر در ایران «سیاسی‌کاری» و «بی‌اعتبار» است.

در اطلاعیه این ستاد همچنین آقای گوترش متهم شده است که در تهیه گزارش خود به «منابع جعلی و داده‌های غلط و گزارش‌های معاندین» استناد کرده و در آمار «اغراق» کرده است.

این در حالی است که تمام موارد گزارش سازمان ملل در اخبار و گزارش‌های خبری،‌ از جمله از داخل ایران، بازتاب داشته است.

ستاد حقوق بشر ایران همچنین دبیرکل سازمان ملل را متهم کرده است که مسائلی چون تحریم‌ها و همچنین تحریم محسن فخری‌زاده، چهره ارشد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران که سال گذشته ترور شد، را نادیده گرفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در تازه‌ترین گزارش خود به شورای حقوق بشر با اشاره به پرونده زندانیان سیاسی و اقلیت‌ها در ایران،‌ خواستار توقف فشارهای امنیتی و سیاست «ساکت کردن» مخالفان حکومت شده بود.

در این گزارش با انتقاد از رویکردهای قوه قضاییه ایران، درخواست شده بود که ایران اعدام افرادی را که در سن کودکی مرتکب جرم شده‌اند متوقف کند و به کنوانسیون منع همه موارد تبعیض علیه زنان بپیوندد.

مجازات و زندانی کردن زنان به دلیل اعتراض به حجاب اجباری، شکنجه زندانیان که در برخی موارد منجر به جان باختن آنها در زندان شده است، انتقال اجباری زندان سیاسی به بیمارستان‌های روانی، تزریق بدون رضایت دارو به برخی زندانیان، استفاده از ابزار زندان انفرادی علیه زندانیان و کمبود امکانات بهداشتی در زندان‌ها به ویژه در دوران شیوع کرونا در ایران از جمله مواردی است که در گزارش گوترش به آن اشاره شده بود.