ادعای خبرگزاری نزدیک به سپاه: دستگیری سه نفر به‌ اتهام خرابکاری در سیستم توزیع برق

خبرگزاری فارس روز پنج‌شنبه ۱۷ تیر با انتشار یک خبر مبهم ادعا کرد سه تن از پرسنل یکی از نیروگاه‌های برق «به‌جرم همکاری با گروهک‌های ضد انقلاب توسط نهادهای نظارتی شناسایی و دستگیر شدند».

این خبرگزاری که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نزدیک است، بدون ذکر نام نیروگاه، نهاد نظارتی مرتبط و یا مشخصات گروه «ضدانقلاب»، همچنین ادعا کرد که «در اعترافات صورت‌گرفته مشخص شد سازماندهی این افراد توسط بخشی از بدنه ضدانقلاب از خارج کشور صورت گرفته است».

استناد به اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان از رویه‌های معمول نهادهای امنیتی در ایران ازجمله سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات است، با این حال در این مورد هنوز هیچ اعترافی ولو اجباری نیز منتشر نشده است.

در روزهای گذشته گسترش خاموشی‌ها و قطع برق در ایران باعث بروز اعتراضاتی در شهرهای مختلف کشور شد. کارشناسان و نیز برخی مقامات رسمی دلیل خاموشی‌ها را کمبود تولید برق در نتیجهٔ عدم سرمایه‌گذاری طی سال‌های گذشته و نیز فرسودگی شبکه تولید و توزیع عنوان کرده‌اند.

با این حال خبرگزاری فارس مدعی شده است که «افراد بازداشت‌شده در راستای تخریب و از کار انداختن بخشی از نیروگاه برق و ایجاد قطعی‌های مکرر برق در برخی شهرهای بزرگ فعالیت داشتند».

همزمان همین خبرگزاری در گزارشی دیگر به‌نقل از مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، اعلام کرد که در پی اجبار برخی صنایع و نیز تعطیلی موقت پنج‌شنبه‌های ادارات دولتی، جمعاً حدود سه هزار مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شده و به توان توزیع میان مشترکان دیگر افزوده شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس و رادیو فردا/ر.ش/ک.ر