سفارت امارات در تل‌آویو افتتاح شد؛ رئیس‌جمهور اسرائیل: یک رویا محقق‌ شد

آیین گشایش سفارت امارات در اسرائیل با حضور رئیس‌جمهور جدید اسرائیل

امارات متحده عربی حدود ده ماه پس از امضای «پیمان صلح کامل» با اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۳ تیر، سفارت خود را در تل‌آویو رسما افتتاح کرد.

در مراسم افتتاحیه سفارت امارات، محمد محمود ‌آل خاجه، سفیر اعزامی این کشور به اسرائیل، که پرچم امارات را بر فراز دفتر سفارت به اهتزاز درآورد، از «گسترش مناسبات و همکاری در زمینه‌های مختلف با اسرائیل» خبر داد.

سفارت امارات در یکی از دفاتر ساختمان بورس اسرائیل واقع شده است. این ساختمان عظیم و گرانقیمت به حبیب القانیان، بازرگانان یهودی سرشناس که اوایل انقلاب توسط حکومت ایران اعدام شد، تعلق داشت.

اسحاق هرتسوگ، رییس جمهوری اسرائیل، که در این آیین حضور داشت، گشایش سفارت امارات در اسرائیل را رویایی دانست که «محقق شده است» و گفت کشورش آماده گسترش «پیمان‌های صلح ابراهیم» به سایر کشورهای منطقه است.

دو هفته پیش، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در نخستین سفر رسمی یک مقام اسرائیلی به امارات، سفارت کشورش در ابوظبی را رسما افتتاح کرده بود.

بیشتر در این باره: لاپید: اسرائیل خواهان گسترش روابط خود از حاشیه خلیج فارس به کل خاورمیانه است

امارات نخستین کشور عربی بود که در چارچوب کوشش‌های دولت پیشین آمریکا برای تحقق «معاهده قرن»، با عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل، برای امضای پیمان کامل صلح با این کشور، ابراز آمادگی کرد.

پیمان رسمی صلح کامل اسرائیل و امارات، اواخر شهریور سال گذشته در آیینی در کاخ سفید امضا شد.

بحرین نیز که اندک زمانی بعد از امارات، روابط خود را با اسرائیل عادی کرد، در مراسم کاخ سفید، برای برقراری مناسبات کامل با اسرائیل متعهد شد.

پس از امارات و بحرین، مراکش و سودان نیز با کوشش‌های دولت دونالد ترامپ، اقدام به عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل کردند هرچند که هنوز سفارت متقابل میان آنها برقرار نشده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، بارها گفته بود که «تهدیدات» ناشی از برنامه هسته‌ای و عملکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، اصلی‌ترین دلیل نزدیک شدن امیرنشین‌های خلیج فارس به اسرائیل است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، یوسی کوهن، رییس پیشین موساد، که سال‌ها مامور ویژه از سوی بنیامین نتانیاهو برای پیشبرد مذاکرات پشت پرده اسرائیل و کشورهای عربی بود، با برقراری روابط با سران امارات، آنها را به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل و علنی کردن مراودات متقاعد کرد.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان اسرائیل با امارات، به نزدیکی جغرافیایی امارات به ایران، برای اسرائیل اهمیت دارد.

دولت جو بایدن از اقدام دولت پیشین آمریکا برای پیشبرد صلح در خاورمیانه استقبال کرده و گفته است برای گسترش دایره کشورهای عرب و مسلمان که آماده عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل هستند، کوشش خواهد کرد.

دولت بایدن هنوز نماینده ویژه‌ای را مامور پیگیری برای افزایش تعداد کشورهای آماده صلح با اسرائیل نکرده است ولی تاکید کرده است که خواهان احیای مذاکرات راکد مانده صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است.

برقراری روابط اسرائیل با کشورهای عربی با مخالفت حکومت ایران و همچنین مقام‌های فلسطینی مواجه شده است و کشورهای عربی به خیانت و زدن خنجر به قلب ملت فلسطین متهم کرده‌اند.

با این حال، مقامات گروه‌های مختلف فلسطینی، خود با مصر و اردن، دو کشوری که از ده‌ها سال پیش توافق صلح با اسرائیل دارند، مناسبات و مراودات نزدیک دارند و از میانجی‌گری آنها در بحران‌های متعددی که با اسرائیل داشته‌اند، بهره برده‌اند.