خامنه‌ای خواستار «مراقب» بودن نسبت به «ابزارهای اطلاعاتی» آمریکا در افغانستان شد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۸ تیر در پیامی به مناسبت حج نسبت به وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار «مراقب» بودن نسبت به «ابزارهای اطلاعاتی» آمریکا در افغانستان شد.

او در این پیام خود گفت که «مصائب افغانستان همه را نگران می‌سازد» و افزود که افغان‌ها «باید مراقب ابزارهای اطّلاعاتی و سلاح‌های جنگ نرم آمریکا» در آن کشور باشند و «هشیارانه در برابر آن بایستند.»

این اظهارات علی خامنه‌ای هم‌زمان است با خبر اعلام موجودیت یک گروه شبه‌نظامی با نام «حشد الشیعی» (بسیج شیعیان) در کابل، پایتخت افغانستان، که مسئولان دولت افغانستان آن را یک «توطئه» از سوی جمهوری اسلامی ایران دانسته‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره تازه خود از اعلام موجودیت این گروه خبر داده و نوشته است که این گروه «قصد جنگیدن با طالبان را دارد.»

بیشتر در این باره: «فعال شدن گروه حشد الشیعی در افغانستان»؛ مقام افغان: توطئه دولت ایران جنگ را پیچیده‌تر می‌کند

محمدقاسم وفایی‌زاده،‌ سرپرست وزارت فرهنگ افغانستان، در واکنش به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که «دولت ایران با این نوع توطئه و شایعه‌سازی ابعاد جنگ را گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌سازد».

او از «حشد الشیعی» به عنوان «مزدور و ابزار دست بیگانگان» نام برده و نوشته است که «تحریک کردن تهدیدات امنیتی علیه مردم افغانستان، آتشی برمی‌‌افروزد که دامن ایران را نیز می‌گیرد».

نیروی قدس سپاه پاسداران در سال‌های گذشته در عراق با حمایت مالی و نظامی گسترده، گروه‌های شبه‌نظامی با عنوان «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) سازماندهی و راه‌اندازی کرد.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌ها گروه‌های نیابتی مختلفی در منطقه برپا کرده و از آنها با عنوان «نیروهای مقاومت» یاد می‌کند. علی خامنه‌ای در پیام تازه روز دوشنبه خود گفت نسبت دادن این گروه‌ها که «در عراق و سوریه و لبنان و دیگر کشورها» فعالیت دارند به ایران، «توهین» به عوامل آن گروه‌ها است.

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا / پ.پ