بیش از ۳۳۰ سینماگر و نویسنده و فعال فرهنگی با معترضان خوزستانی اعلام همبستگی کردند

عکسی از تجمع روز ۳۰ تیر سینماگران مقابل خانه هنرمندان

بیش از ۳۳۰ نفر از سینماگران و نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری ایران، روز چهارشنبه ۳۰ تیر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که با «هم‌میهنان خوزستانی همبسته‌»اند.

همزمان با شدت گرفتن سرکوب معترضان در شهرهای مختلف استان خوزستان در ششمین روز از این اعتراضات، امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند «دزدسالارانی که با غارت‌گری به محیط زیست و منابع و فرهنگ ایرانیان تاخته‌اند، شایسته‌ی مسئولیت نیستند.»

این چهره‌های فرهنگی و هنری همچنین نوشته‌اند که معترضان، «به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض هستند» و گفته‌اند که تداوم این وضعیت موجب نابودی ایران خواهد شد.

بیشتر در این باره: اعتراضات شدید در شرق استان خوزستان؛ دست‌کم یک معترض و یک مأمور کشته شدند

مسعود کیمیایی، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی، بهمن قبادی، محمد شیروانی، مهناز محمدی، مصطفی آل‌احمد، علی مصفا، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، حمید پورآذری، عزیزالله حمیدنژاد، حمید نعمت‌الله، نگار جواهریان و مهتاب کرامتی ازجمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

همزمان تعدادی از سینماگران ایرانی نیز در حمایت از معترضان خوزستانی در مقابل خانه هنرمندان در تهران تجمع کردند.

بر اساس عکس‌های منتشرشده از این تجمع، مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، پگاه آهنگرانی و نوید محمدزاده ازجمله حاضران در این تجمع بودند.

در ششمین روز از اعتراضات گسترده در شهرهای خوزستان که با اعتراض به بی‌آبی در غرب این استان آغاز شد و به اعتراضات سیاسی در شرق خوزستان کشیده شده، گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن «دست‌کم پنج نفر» بر اثر شلیک نیروهای امنیتی و انتظامی حکایت دارد.

اما مقام‌های رسمی تاکنون فقط خبر کشته‌ شدن دو جوان معترض در این اعتراض‌ها را تأیید کرده‌اند و در عین حال آن را به «اغتشاشگران» نسبت داده‌اند.

بیشتر در این باره: اعلام حمایت چندین تشکل صنفی سراسر ایران از اعتراضات «هم‌وطنان ستمدیده» خوزستان