کمیته بین‌المللی المپیک: ورزشکار منتقد دولت بلاروس در امنیت کامل است 

کریستینا تسیمانوسکایا، دونده بلاروسی

کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید کریستینا تسیمانوسکایا، ورزشکار منتقد دولت بلاروس که قرار بود به صورت اجباری به کشورش بازگردانده شود، در امنیت کامل قرار دارد.

این ورزشکار درخواست پناهندگی کرده است و درخواست پناهندگی او در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در حال بررسی است. کشورهای جمهوری چک و لهستان اعلام کرده‌اند که حاضرند به او ویزا بدهند.

مأموران بلاروسی روز یک‌شنبه ده مرداد او را خلاف میلش به فرودگاه برده بودند ولی پلیس ژاپن مانع از خروج اجباری وی شد. قرار بود او امروز روز در مسابقات دو ۲۰۰ متر رقابت کند، اما یک روز پیش از مسابقه و پس از آنکه او انتقاداتی علیه دولت بلاروس مطرح کرد، مربیان به او گفتند سریع چمدان خود را بسته و به کشور بازگردد.

وی پیشتر در صفحه اینستاگرام خود گفته بود بسیاری از ورزشکاران زن بلاروسی نتوانستند به المپیک ژاپن اعزام شوند، چون تست دوپینگ کافی در کشور وجود نداشت.

بعد از این انتقاد، مربیان وی به کمیته المپیک گفته‌اند: «خانم تسیمانوسکایا به توصیه پزشکان در وضعیت روحی و روانی مناسب نیست و باید ادامه رقابت‌ها را ترک کرده و سریع به بلاروس بازگردد».

دولت بلاروس از حدود یک سال پیش که اعتراضات گسترده مردمی به مسئله تلقب در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را فرا گرفت، معترضان را به شدت سرکوب و هزاران منتقد را بازداشت کرده و مرزهای خود را نیز بسته و اجازه خروج شهروندانش از کشور را نمی‌دهد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و فشار جامعه بین‌المللی بر حکومت بلاروس پس از فرود اجباری یک هواپیمای شرکت رایان‌ایر در فرودگاه مینسک تشدید شد.

هدف از وادار کردن این هواپیما به فرود در پایتخت بلاروس بازداشت یک روزنامه‌نگار منتقد حکومت بود. کشورهای غربی این اقدام دولت بلاروس را به عنوان «هواپیماربایی دولتی» محکوم کردند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رویترز / د.خ / پ.پ