کانادا حکم حبس برای شهروند خود در چین را غیر قابل قبول خواند

مایکل اسپاوور

در پی صدور حکم ۱۱ سال زندان برای یک شهروند کانادایی در دادگاهی در چین، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، این حکم را «مطلقا غیر قابل قبول» خواند.

دادگاهی در چین روز سه‌شنبه مایکل اسپاوور، بازرگان کانادایی، را به جرم جاسوسی به ۱۱ سال حبس محکوم کرد.

مایکل کووریگ، دیپلمات سابق و مشاور فعلی گروه بین‌المللی بحران، و مایکل اسپاوور، مشاور امور مالی و تجاری، در زمستان سال ۹۷ به اتهام لطمه زدن به «امنیت ملی» در چین بازداشت شدند.

خبر بازداشت این کانادایی‌ها در زمانی منتشر شد که منگ وانژو، ۴۶ ساله و مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، حدود سه هفته پیشتر به درخواست مقام‌های آمریکا در ونکوور کانادا بازداشت شد. آمریکا خواستار محاکمه خانم منگ در ایالات متحده است.

شرکت هوآوی، تولیدکننده تلفن‌های هوشمند و تجهیزات شبکه‌های ارتباطی است.

در واکنش به صدور این حکم پس از دو سال و نیم، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای حکم دادگاه را «غیر قابل قبول و ناعادلانه» توصیف کرد.

سفارت آمریکا در پکن نیز در بیانیه‌ای به همین مناسبت حکم آقای اسپاوور را محکوم کرده و وارد آوردن اتهام جاسوسی به دو شهروند کانادایی را تلاشی «برای استفاده از افراد به عنوان ابزار چانه‌زنی» توصیف کرد.

دادگاه مایکل کووریگ نیز که به اتهام جاسوسی در بازداشت است در ماه مارس سال جاری به پایان رسید و او هم‌چنان در انتظار صدور حکم خود است.