پیش‌بینی محافظه‌کارانه معاون وزیر بهداشت: مرگ و میر می‌تواند به روزی ۸۰۰ نفر برسد

فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران، با تاکید بر لزوم منع تجمعات عزاداری به ویژه در فضای بسته گفت با «ادامه وضع موجود» تعداد کشته‌های کرونا به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید و «بسیار محتمل» است که وضعیت بدتر هم شود.

او در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت، نوشته است که «رعایت کامل پروتکل‌ها در فضاهای سربسته» نمی‌تواند مانع از شیوع بیشتر کرونا شود و در فضای باز نیز گونه دلتای کرونا «به راحتی» منتقل می‌شود و بر همین اساس باید در تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بازنگری شود.

آقای نجفی می‌گوید: «موارد مرگ گزارش شده در کشور که بر اساس مدل‌های پیش‌بینی موجود و با فرض ادامه روند فعلی (و نه بدتر شدن وضعیت در روزهای آینده که البته بسیار محتمل به نظر می‌رسد)، می‌تواند به حدود روزانه ۸۰۰ مورد در روز نیز برسد.»

در حال حاضر بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت روزانه بیش از ۵۰۰ نفر قربانی بیماری کرونا می‌شود. درستی این آمار البته مورد تردید است و سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی قربانیان کرونا را سه تا چهار برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده‌ است.

پیش از این نیز برخی مقام‌های وزارت بهداشت درخواست تعطیلی تجمعات عزاداری را مطرح کرده بودند ولی این درخواست‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده و بسیاری از هیئت‌های عزاداری حتی در فضای سربسته کماکان به فعالیت مشغول هستند.

علاوه بر درخواست تعطیلی هیئت‌های عزاداری، مقام‌های وزارت بهداشت درخواست تعطیلی دو هفته‌ای را نیز مطرح کرده‌اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران این خواسته را طی نامه‌ای با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرد. علی خامنه‌ای نامه او را به ستاد مقابله با کرونا ارجاع داد ولی این ستاد با درخواست تعطیلی دو هفته‌ای مخالفت کرد.