رضا پهلوی خواستار تحقیق سازمان جهانی بهداشت درباره «سوءمدیریت عامدانه» کرونا در ایران شد

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، از سازمان جهانی بهداشت خواست درباره «سوء مدیریت عامدانه» حکومت جمهوری اسلامی در جریان بحران کرونا که منجر به «کشتار جمعی در ابعاد یک جنایت علیه بشریت» شده تحقیق کند.

او در این نامه که روز شنبه، ۲۳ مرداد، منتشر شد از مواردی چون فرمان منع واردات واکسن تولید آمریکا و بریتانیا توسط رهبر جمهوری اسلامی، عدم پذیرش کمک‌های بشردوستانه سازمان پزشکان بدون مرز و ارائه آمار دروغ درباره قربانیان کرونا به عنوان نمونه‌هایی از «سوء مدیریت و بی‌کفایتی» رهبران حکومت ایران نام برده است.

روز ۲۰ مرداد، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران اذعان کرد که او و دیگر مسئولان آمار حقیقی جان‌باختگان کرونا در کشور را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار نداده و در این زمینه «پنهان‌کاری» کرده‌اند و از کارشناسان این سازمان خواسته‌اند که «در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند».

آقای پهلوی در نامه خود به این موارد نیز اشاره کرده و عملکرد جمهوری اسلامی را «کمپین مرگباری علیه مردم ایران» خوانده است و نوشته که ابعاد فاجعه هنوز مشخص نیست.

در روزهای اخیر با افزایش شدید قربانیان کرونا، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، افشا کرده‌اند که تلاش برای خرید واکسن خارجی کرونا با مخالفت برخی دستگاه‌های حکومتی مواجه شده است.

مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، نیز گفته است علت نخریدن واکسن این بود که «خواسته‌اند محصولات چندین خط تولید واکسن داخلی، رقیب خارجی نداشته باشد».

مهم‌ترین تولیدکننده واکسن در ایران، گروه دارویی برکت است که از شرکت‌های زیرمجموعه دفتر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.