وزیر خارجه ایران به نشست بغداد می‌رود؛ عربستان و مصر هم حضور دارند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، در اولین سفر خارجی خود روز شنبه، ۶ شهریور، برای شرکت در نشست یک روزه «حمایت از عراق» به بغداد سفر می‌کند. در این سفر نمایندگان کشورهای عربستان و مصر نیز حضور دارند.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عراقی نوشته بود که بغداد امیدوار است ابراهیم رئيسی، رئيس‌ جمهور ایران در این نشست شرکت کند، ولی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزرات خارجه ایران از شرکت حسین امیرعبداللهیان در این نشست خبر داده است.

هدف اصلی از این اجلاس رفع تنش میان عربستان سعودی و متحدان عربش از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر عنوان شده که در جنگ داخلی یمن و اوضاع یمن با یکدیگر در یک جنگ نیابتی قرار دارند.

ایران و عربستان از سال ۹۴ و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند. ایران و مصر نیز از سال ۵۸ روابط دیپلماتیک ندارند.

دولت عراق در ماه‌های گذشته تلاش کرده است که با برگزاری نشست‌های مشترک بین نمایندگان ایران و عربستان در بغداد، نقش میانجی را بازی کند. گزارش‌هایی درباره نشست مشترک نمایندگان ایران و مصر نیز منتشر شده است.

مذاکرات بین عربستان و عراق در هفته‌های اخیر به دلیل تشکیل دولت جدید در ایران متوقف شده است. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، ماه گذشته ابراز امیدواری کرده بود که ادامه این مذاکرات منجر به شروع به کار نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور شود.