امام جمعه اهل سنت زاهدان: احمد مسعود هم نمی‌تواند در برابر طالبان مقاومت کند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان که پیش از این پیام تبریک او به طالبان به خاطر تصرف افغانستان جنجالی شد، در مصاحبه‌ای تازه با روزنامه شرق گفت که به باور او فرزند احمدشاه مسعود هم «نمی‌تواند» در برابر طالبان مقاومت کند.

احمد مسعود که به عنوان رهبر جبهه مقاومت ملی علیه طالبان شناخته می‌شود، روز دوشنبه پس از درگیری‌های شدید در دره پنجشیر با طالبان، در پیامی خواستار قیام عمومی علیه طالبان شد و در پی این فراخوان، شهرهای مختلف افغانستان شامگاه دوشنبه ۱۵ شهریور صحنه تظاهرات گروه‌هایی از مردم بود که شعارهایی در حمایت از جبهه مقاومت و ضد پاکستان و طالبان سر دادند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مصاحبه تازه خود با اشاره به این تحولات گفت: «فرزند احمدشاه مسعود هم نمی‌تواند مقاومت کند. من مطمئن هستم که نه او و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در مقابل اینها مقاومت کند. ایشان یک فرد جوان است و پدرش هم جزء کسانی بود که در زمان تجاوز شوروی سابق به افغانستان جهاد کرد و با آنها جنگید. بهترین راه این است که بیایند و بنشینند با مذاکره و گفت‌وگو مسئله را حل کنند.»

این گفته مولوی عبدالحمید در حالی بیان می‌شود که احمد مسعود در پیام خود گفته است: «ما با استقبال از اعلامیه علمای دینی، از طالبان خواسته بودیم جنگ را متوقف کنند و اختلافات از راه گفت‌وگو حل شود، اما طالبان بر خلاف تصمیم عالمان دینی، پس از اعلامیه جبهه پنجشیر با تمام قوا حمله کردند.»

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان روز ۲۶ مرداد با انتشار پیامی در حمایت از طالبان، پیروزی آنان در افغانستان را «قابل تبریک و تهنیت» دانست و از مردم خواست که به «تبلیغات سوء و یک‌طرفه» علیه این گروه توجه نکنند و آنها را گروهی خواند که «قابل اصلاح هستند».

او در مصاحبه تازه‌اش دیدگاهی مشابه را عنوان کرد و گفت که «افغانستان اکنون متحد شده» و «افغانستان بعد از این محل پرورش تروریسم نخواهد بود.»

مولوی عبدالحمید اضافه کرد که «دنیا باید به اینها فرصت بدهد. حتی اگر دو، سه ماه هم به اینها فرصت داده بشود، مشخص می‌شود که اینها در چه مسیری می‌خواهند حرکت کنند. ما هم برای اصلاح و تعدیل اینها به آنها تبریک گفتیم.»

کانون مدافعان حقوق بشر در روزهای اخیر اعلام کرد که در اعتراض به حمایت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از گروه طالبان، جایزه «تلاشگر حقوق بشر» را که دی‌ماه سال ۹۳ به آقای عبدالحمید داده بود، پس می‌گیرد.