اتحادیه اروپا می‌گوید گروه طالبان به وعده خود عمل نکرد

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه دربارهٔ دولت موقت طالبان در افغانستان گفت که تجزیه و تحلیل اسامی اعضای آن نشان می‌دهد که آنها نتوانستند به تعهدات خود برای ایجاد دولتی شامل گروه‌های مختلف، عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: «امیدوار بودیم که دولت شامل تنوع قومی و مذهبی، بر اساس وعده‌های طالبان باشد، اما چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.»

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پیشتر ۵ شرط را برای افزایش تعامل با طالبان تعیین کرده بودند. از جمله این شروط، تشکیل دولت انتقالی فراگیر و نماینده گروه‌های مختلف قومی، مذهبی و جنسیتی بود.

گروه طالبان روز سه‌شنبه دولت موقت خود را اعلام کرد اما هیچ زن یا شخصیت غیرطالبان در این دولت جایی ندارند. در مقابل، برخی اعضای این دولت افرادی هستند تحت تحریم سازمان ملل یا تحت پیگرد قانونی به اتهام تروریسم از سوی آمریکا.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که فهرست اعضای این دولت، فقط از اعضای طالبان یا نزدیکان آنها است و نام هیچ زنی در آن نیست.

گروه طالبان از روزهای آغاز به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان در مورد رعایت حق زنان و تحصیل آنان نیز قول‌هایی داده است که کشورهای مختلف، به‌رسمیت شناختن طالبان را موکول به انجام این‌گونه وعده‌ها کرده‌اند.

اما ائتلاف جهانی برای حفاظت از تحصیل در برابر حمله (GCPEA) در گزارشی که دیروز ۱۶ شهریور منتشر کرد، اعلام کرد که در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۱، پس از تسلط طالبان بر مناطق کلیدی، از سلاح‌های جنگی برای حمله به ۴۰ مدرسه در افغانستان استفاده شده است.

بنا بر این گزارش، بیشتر ۱۸۵ دانش‌آموز و معلمی که در این حملات کشته یا زخمی شده‌اند، دختران و زنان بوده‌اند. این گزارش دو روز پیش از دومین سالگرد روز بین‌المللی سازمان ملل متحد برای حفاظت از دانش‌آموزان در برابر حمله منتشر شده است.