طرف‌های اروپایی برجام از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منصرف شدند

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس، در انتظار شروع نشست شورای حکام

طرف‌های اروپایی برجام، بریتانیا آلمان و فرانسه، روز دوشنبه از اعمال فشار در شورای حکام، برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران منصرف شدند.

این در حالی است که در روزهای اخیر این احتمال مطرح بود که بر اساس گزارش‌های مطرح‌شده در نشست شورای حکام، آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن، جمهوری اسلامی را از طریق صدور قطعنامه‌ای پس از سال‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند.

اما ایران یک روز مانده به نشست شورای حکام به یک توافق در مورد تجهیزات نظارتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافت و پس از آن، خبرنگار اعزامی رادیو فردا از آغاز خارج شدن صدور این قطعنامه از دستورکار قدرت‌های جهانی خبر داد.

بنابر گزارش‌ها، این تصمیم در پی دیدار رافائل گروسی از ایران گرفته شده، و طرف‌های برجام نخواسته‌اند فعلاً اقدامی انجام دهند، که امید رسیدن به یک توافق با ایران را از بین ببرد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفر روز یکشنبه‌اش به ایران با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، بر سر «ایجاد فضایی دیپلماتیک برای رسیدن به راه حل مسائل گسترده‌تر» توافق کرد.

به گفته آقای گروسی ایران توافق کرده که «سرویس فنی تجهیزات نظارتی ادامه یابد» اما «بازرسان همچنان اجازه دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها را نخواهند داشت.»

آقای گروسی، در سخنرانی آغازین نشست شورای حکام بار دیگر از پاسخگو نبودن ایران در مورد برخی پرسش‌ها ابراز نگرانی کرد.

نشست شورای ۳۵ عضوه حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دو شنبه به مدت یک هفته در وین آغاز شد.