ایران خواهان آزادی دو راننده بازداشت شده توسط جمهوری آذربایجان شد

تصویر آرشیوی است

چند روز پس از انتشار گزارش‌‌هایی از بازداشت دو راننده کامیون ایرانی توسط اداره مرزبانی جمهوری آذربایجان، سخنگوی وزارت خارجه ایران خواهان آزادی این افراد شد.

سعید خطیب‌زاده روز یکشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد سفارت جمهوری اسلامی این موضوع را پیگیری کرده و انتظار از جمهوری آذربایجان است که فورا این دو نفر را آزاد کرده و اجازه دهند به مسیر خود ادامه دهند.

الشاد حاجی‌یف، از مقامات وزارت کشور آذربایجان، در گفتگو با شبکه «آی تی‌وی» این کشور گفته است دو راننده ایرانی از طریق خاک ارمنستان و به صورت غیرقانونی به اراضی آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی (خان‌کندی) وارد شده و هنگام بازگشت به ایران متوقف شده‌اند و طبق قوانین جمهوری آذربایجان با آنها برخورد خواهد شد.

هم اکنون بخش اعظمی از صادرات ایران به ارمنستان از طریق جادهگؤروش‌-قاپان انجام می‌شود که هفت کیلومتر آن از مناطق آزاد شده آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی عبور می‌کند.

جمهوری آذربایجان از هفته گذشته در نزدیکی روستای «ائیوازلی» در مسیر جاده گؤروش‌-قاپان آغاز به دریافت رسوم گمرکی از کامیون‌های حامل کالا از ایران به ارمنستان و برعکس کرده است.

آذربایجان می‌گوید مشکلی با تردد کامیون‌ها از این جاده به خاک ارمنستان ندارد، اما خان‌کندی بخشی از خاک آذربایجان است و ورود بدون اجازه به این منطقه ممنوع است.

در جریان جنگ ۴۴ روزه پاییز پارسال، جمهوری آذربایجان مناطق اشغال شده توسط ارتش ارمنستان طی نزدیک به سه دهه گذشته را آزاد کرد، اما نظارت بر منطقه خان‌کندی که اکثریت ساکنان آن ارمنی‌تبار هستند، به همراه جاده اتصال این شهر به ارمنستان، برای پنج سال به نیروهای نظامی روسیه محول شد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، «آی‌ تی‌وی»، رادیو فردا. د.خ