مسئولان زندان فشافویه زندانیان سیاسی ضرب‌وشتم‌شده را «تنبیه کردند»

پس از بروز درگیری در یکی از بندهای زندان فشافویه (تهران بزرگ) که منجر به ضرب و شتم ۵ نفر از زندانیان سیاسی شد، مسئولان زندان اقدام به تنبيه زندانیان سیاسی کرده و ۱۴ نفر از آنها را به سالن یک این زندان که به عنوان «زندان دربسته» شناخته می‌شود و شرایط غیراستانداردی دارد، منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری هرانا با انتشار این خبر نوشته است که انتقال این ۱۴ زندانی سیاسی به صورت اجباری صورت گرفته است و زندانیان تهدید شده‌ بودند «در صورت عدم جابجایی گارد ویژه زندان جهت انتقال آنان وارد عمل خواهد شد».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روز ۱۶ مهرماه چند نفر از «زندانیان متهم به جرائم خشن» که در بند تیپ ۲ زندان محبوس بودند، با چاقو و قمه به زندانیان سیاسی حمله کردند و در جریان این درگیری پنج زندانی سیاسی آسیب دیدند. این پنج زندانی آسیب دیده اکنون در میان ۱۴ نفر زندانی تنیبه شده قرار دارند که به سالن غیراستاندارد زندان منتقل شده‌اند.

در زندان‌های ایران با وجود ابلاغ آیین‌نامه قوه قضاییه، به طور معمول تفکیک زندانیان اجرا نمی‌شود و نگهداری از زندانیان سیاسی با سایر زندانیان به ویژه زندانیان متهم به جرائم خشن ادامه دارد و مقام‌های امنیتی و قضایی از این ابزار برای فشار بر زندانیان سیاسی استفاده می‌کنند.

پس از انتشار خبر درگیری، محمدمهدی حاجی‌محمدی، رئيس سازمان زندان‌های ایران، با تایید ضمنی خبر درگیری با زندانیان سیاسی، آن را «غیر دقیق» خواند و در توییتی نوشت: «زندان محفل فرهیختگان نیست، بلکه محفل مجرمان است» و «با وجود کنترل‌ها، اختلاف و تنش بین آنها دور از انتظار نیست».