آمریکا و متحدانش آزمایش موشکی جدید کره شمالی را محکوم کردند

عکس مربوط به آزمایش موشکی اول اکتبر

ساعتی پس از انتشار خبر آزمایش موشکی تازه به دست کره شمالی، ایالات متحده و متحدانش در کره جنوبی و ژاپن اقدام جدید پیونگ‌یانگ را محکوم کردند.

ارتش کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که همسایه شمالی این کشور یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد را از زیردریایی پرتاب کرده است.

خبرگزاری فرانسه این اقدام را نمایش «تازه‌ترین پیشرفت» این کشور اتمی در حیطه تکنولوژی تسلیحاتی توصیف کرده است.

در واکنش به این اقدام، واشینگتن و سئول و توکیو این موشک تازه‌آزمایش‌شده را موشک بالیستیک توصیف کرده و اقدام جدید پیونگ‌یانگ را محکوم کردند.

پنتاگون،‌ وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه به کره شمالی هشدار داد که از «هر گونه اقدام بی‌ثبات‌کننده» پرهیز کند.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کره شمالی از توسعه و ساخت تسلیحات منع شده و به همین دلیل نیز مشمول تحریم‌های گسترده است.

با این همه در حالی که ماه‌هاست هیچ مذاکره‌ای میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ در جریان نیست، این کشور بارها دست به آزمایش موشکی زده است.

دو هفته پیش نیز کره شمالی اعلام کرد که در چهارمین دور از سلسله آزمایش‌های موشکی خود در هفته‌های اخیر، یک موشک ضد هوایی به‌تازگی توسعه‌یافته را با موفقیت پرتاب کرده است.

کره شمالی در اعتراض به همکاری‌های نظامیِ مشترک کره جنوبی و آمریکا در ماه اوت خطوط تماس تلفنی را با همسایه جنوبی خود قطع کرد و از سپتامبر برای نخستین‌بار در شش ماه گذشته، آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت.

برخی کارشناسان، پیشنهاد «مذاکره مشروط» از سوی کره شمالی را تلاشی آشکار برای برداشتن تحریم‌ها و دریافت سایر امتیازات خارجی دانسته‌اند.