یادآوری سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، که بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه کتاب در جهان است، امسال غرفه‌ای را نیز در اختیار انجمن قربانیان پرواز هواپیمایی اوکراینی قرار داده که دی ماه ۱۳۹۸ با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن قربانیان پرواز هواپیمایی اوکراین، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که با توجه به این‌که کانادا مهمان ویژۀ این دوره از نمایشگاه فرانکفورت است، این انجمن نیز که دفتر آن در کاناداست، با مشارکت پنج نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان در آن حضور دارد.

آقای اسماعیلیون که خود نویسنده است و همسر و دخترش را در این پرواز از دست داده، دلیل حضور انجمن در این نمایشگاه را صحبت با مردم از اقصی نقاط دنیا عنوان کرد برای یادآوری این‌که «چه جنایتی رخ داد در ۱۸ دی ۱۳۹۸ و این‌که جمهوری اسلامی قادر به انجام چه جنایاتی است».

به‌گفته حامد اسماعیلیون، در غرفه این انجمن کتابچه‌ای از نوشته‌های بازماندگان و زندگینامه مسافران پرواز به مخاطبان معرفی می‌شود، ضمن آن‌که «بسیاری از مادران و بازماندگان این فاجعه در حال نوشتن اتفاقات مربوط به این جنایت هستند» و این نمایشگاه می‌تواند فرصت آشنایی ناشران علاقه‌مند با این موضوع را نیز فراهم می‌کند.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصلۀ کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.

هفتادوسومین نمایشگاه فرانکفورت از تنوع منحصربه‌فرد کانادا و «زن آبی» تا دردسرهای دیجیتال