شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی از نام کوروش و آرامگاهش وحشت دارد

پاسارگاد، آرامگاه کوروش، شاهنشاه هخامنشی

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، روز پنج‌شنبه به مناسبت هفتم آبان، روز کوروش، در پیامی خطاب به ایرانیان گفت: «از شما هم‌میهنانم می‌خواهم با نکوداشت نام و یاد کوروش بزرگ، به هر شکلی و در هر جایی که هستید، تلاش کنید تصویر یک ملت متحد، آزادی‌خواه و مداراگر را به جهانیان نشان دهید.»

گِل‌نبشته بابِلی موسوم به سالنامه «نبونعید»، هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را روز ورود کوروش بزرگ به بابل ثبت کرده است، روزی که بنا بر داده‌های تاریخی با آزادی بردگان و نگارش «نخستین منشور حقوق بشر» توسط این شاهنشاه هخامنشی همراه است.

از سال ۱۳۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت روز کوروش در پاسارگاد، نیروی انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به آرامگاه وی را مسدود می‌کند.

رضا پهلوی در پیام امسال خود به این مناسبت نوشته است: «ایران از آن ملت ایران است، نه تبهکارانی که هیچ نسبتی با تاریخ و فرهنگ ایران ندارند و از نام کوروش و آرامگاهش نیز وحشت دارند.»

او حکومت جمهوری اسلامی را «ضد ایرانی» دانسته و نوشته است که این حکومت «از روز نخست، به دنبال جایگزینی 'امت اسلام' به جای دولت-ملت ایران بوده و دستاوردی جز فلاکت و ذلت برای ایران و ایرانی نداشته است».

فرزند شاه پیشین ایران در ادامه نوشته است که در این شرایط «بیش از هر زمان دیگر به یادآوری آنچه کوروش بود و انجام داد، نیاز داریم.»

در تجمعات سال‌های قبل در پاسارگاد، گروهی از تجمع‌کنندگان، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کورش پدر ماست» «شاهزاده، تولدت مبارک» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

در سال‌های اخیر، آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش انتقاد کرده و گفته است آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی را که «به یاد کورش بودند» «ضدانقلاب» خوانده است.

در چند سال اخیر مسئولان جمهوری اسلامی علاوه بر بستن جاده‌های اصلی منتهی به پاسارگاد کوشیده‌اند با احضار افرادی که قصد شرکت در این تجمع را دارند، تشکیل پرونده قضایی برای افراد و ارسال پیامک به شهروندان مبنی بر «غیرقانونی بودن» تجمع در پاسارگاد از برگزاری مراسم روز کوروش جلوگیری کنند.