معاون اول ترامپ خواستار محاکمه ابراهیم رئيسی شد

مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ، خواستار محاکمه ابراهیم رئيسی به علت «جنایت علیه بشریت و قتل‌عام» در جریان اعدام‌های تابستان سال ۶۷ شد.

او که روز پنج‌شنبه، ۶ آبان، در کنفرانس «ایران آزاد» که توسط سازمان مجاهدین خلق برگزار شد، سخنرانی می‌کرد، رئيس‌ جمهور ایران را یک «قاتل» خواند و گفت هدف از رئيس‌ جمهور شدن رئيسی «افزایش سرکوب و ارعاب مردم ایران» بوده است.

مایک پنس همچنین با انتقاد از سیاست‌های حکومت ایران گفت در حال حاضر چهار پنجم مردم ایران، زیر خط فقط زندگی می‌کنند و فساد به حداکثر رسیده» است و «درد و رنجی که مردم ایران از سال۵۷ تحمل کردند، بعنوان یکی از بزرگترین فجایع عصر حاضر در تاریخ ثبت خواهد شد».

او در سخنرانی خود با اشاره به اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ در ایران، گفت در آن سال موافق حمایت بيشتر دولت آمریکا از معترضان بوده ولی دولت اوباما «حاضر نشد علیه سرکوب رژیم موضع جدی بگیرد».

معاون اول ترامپ همچنین با دفاع از خروج دولت ترامپ از برجام گفت این کار باعث شد که «ده‌ها میلیارد دلار به جیب» حکومت ایران نرود و جمهوری اسلامی منزوی و ضعیف شود.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. ایران نیز در دو سال گذشته با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام، برنامه هسته‌ایش را گسترش داده است.