فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات هم راه‌اندازی شود، حملات سایبری ادامه‌ دارد

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران روز یک‌شنبه ۹ آبان با اشاره به افزایش حملات سایبری به ایران گفت که «شبکه ملی اطلاعات هم اگر راه‌اندازی شود، این حملات ادامه‌دار خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی این موضوع را در یک نشست مطبوعاتی عنوان کرد و توضیح داد که شبکه ملی اطلاعات «جدا از اینترنت نیست و یک شبکه جهانی مرتبط و متصل به دنیاست.»

حکومت ایران سال‌ها است به دلایل امنیتی و برای کنترل اعتراض‌ها و سرکوب‌ها یا سانسور وقایع سرکوب‌ها، تحت عنوان طرح راه‌اندازی «شبکه ملی» درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است. این طرح قرار بود تا سال ۹۵ اجرایی شود ولی به دلایل مختلف به تأخیر افتاده است.

ابوالحسن فیروزآبادی روز یک‌شنبه همچنین گفت که «در سال‌های گذشته به خصوص در دو سال اخیر شدت حملات سایبری به کشور زیاد شده است و در واقع میزان حملات و پیچیدگی آن به ایران نسبت به بقیه کشورها بی‌نظیر است.»

ایران در روزهای اخیر با حمله بی‌سابقه سایبری به شبکه سوخت‌رسانی خود در تمامی ۴۳۰۰ جایگاه سوخت روبه‌رو شده و آن را به آمریکا و اسرائيل نسبت داده است.

گروهی با نام «گنجشک درنده» که مسئولیت این حمله را پذیرفته، مسئولیت حمله سایبری به شرکت راه‌آهن و وزارت راه ایران را که در ماه‌های گذشته رخ داد نیز قبول کرده بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران روز یک‌شنبه در بخش دیگری از سخنانش گفت که «در حملات اخیر همچون حمله به راه‌آهن، بنادر و جایگاه سوخت کشور» سرعت بازآوری سیستم «بالا بوده» و «در کوتاه‌ترین مدت خدمات و کسب‌وکارها به حالت اولیه برگشته است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که با وجود وعده مسئولان حکومت ایران برای حل یک روزه مشکل سامانه‌های سوخت، با وجود گذشت شش روز از حمله سایبری، بیش از هزار پمپ‌بنزین به سامانه هوشمند سوخت وصل نشده‌اند و مردم امکان دریافت بنزین سهمیه‌ای را از این جایگاه‌ها ندارند.