نماینده تبریز: در ۴ سال اخیر کالاها بین ۱۹۰ تا ۴۳۰ درصد تورم داشته‌اند

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز، گفته است بر اساس آمار بانک مرکزی از اسفند ۹۶ تا تیرماه امسال، کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، تورم ۱۹۰ درصدی داشته‌اند و سایر کالاها تورم ۴۳۳ درصدی داشته‌اند.

او که در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس سخن می‌گفت، تفاوت تورم این دو کالاها را نشان‌دهنده مفید بودن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی دانست و گفت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، «شوک‌هایی به جامعه وارد می کند که قابل جبران نیست».

دولت ایران لایحه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس ارائه داده بود که نمایندگان مجلس با فوریت بررسی این لایحه مخالفت کردند و قرار است لایحه به صورت عادی در مجلس بررسی شود.

مسعود میرکاظمی، رئيس سازمان برنامه و بودجه ایران، که به نمایندگی از دولت و در دفاع از لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه از مهرماه سال گذشته تاکنون برخی کالاهای اساسی مانند لبنیات ۱۵۰ درصد تورم داشته‌اند، گفت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در این زمینه نداشته است.

او گفت دولت خواستار تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید گندم، دارو و تجهیزات پزشکی است و اگر ارز تخصیصی برای خرید نهاده‌های دامی حذف شود، دولت یارانه اقشار محروم را تا سقف ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داد.

با توجه به رای امروز مجلس در مخالفت با بررسی فوریت طرح دولت، این طرح باید ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تصویب برسد و سپس به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود.