وزیر اقتصاد ایران: بانک‌ها فهرست «ابربدهکاران» بانکی را منتشر کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید دسترسی به تسهیلات باید برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم آید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید در نامه‌ای رسمی به بانک مرکزی درخواست کرده است که بانک‌ها هر سه ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند.

احسان خاندوزی روز یکشنبه ۲۳ آبان در توئیتی نوشت: هدف او از این درخواست این است که به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم آید.

انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانک‌ها طی سال‌های گذشته همواره جنجال‌برانگیز بوده است. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد امسال، عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات فهرستی از ابربدهکاران بانکی را به ابراهیم رئیسی رقیب انتخاباتی‌اش که ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت، تحویل داد.

آقای همتی، قوه قضائیه را به کم‌کاری در برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی متهم کرد.

در تکه کاغذی که آقای همتی تحویل آقای رئیسی داده بود نام ۱۱ ابربدهکار بانکی منتشر شده بود که در میان آن‌ها سعید العقیلی تاجر اماراتی که به خاطر تلاش برای نقض تحریم‌ها از طرف آمریکا تحریم شده بود، نیز وجود داشت و نکته مهم این‌که این تاجر در سال ۹۵ فوت شده و هنوز مقامات ایران درباره سرنوشت بدهی‌های وی به بانک‌های کشور اظهار نظر نکرده‌اند.

بر اساس لیست افرادی که آقای همتی به رئیسی داده بود، نام رسول دانیال‌زاده، عباس ایروانی عظام، محمد صدرهاشمی نژاد، محمد جواد اقدامیان، مهدی فلاحتیان، شفیعی، محمدرضا گرامی، نصرالله ایزدپناه، محمد رستمی صفا و بهروز ریخته‌گران اصفهانی نیز در کنار نام آقای العقیلی وجود داشت که برخی از آن‌ها دادگاهی شده‌اند.

قبلا گزارش شده بود که ۱۱ ابربدهکار بانکی ۹۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک‌ها را دریافت کرده و خیالی برای بازپرداخت آن ندارند.

با استفاده از توئیت وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، رادیو فردا/د.خ/ک.ر