سفیر روسیه در ایران گزارش اویل‌پرایس در مورد میدان گازی چالوس را رد کرد

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران

دو روز پس از آن‌که وب‌سایت «اویل‌پرایس» از قول منابعی نزدیک به قراردادِ ذیل «توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه» برای اکتشاف و توسعه میدان گازی چالوس، نوشت که این قراردادِ «چند تریلیون دلاری» هفته گذشته میان دو کشور نهایی شده‌است، سفیر روسیه در تهران این مطلب را تکذیب کرد.

سفارتخانه روسیه در ایران در توئیتی در این مورد نوشت: «بار دیگر به گزارش‌های نادرست مبنی بر دسترسی روسیه به میدان گازی در دریای خزر توجه صورت گرفته است.»

در ادامه این پیام نیز آمده است که لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران می‌گوید: «این‌گونه اخبار جعلی توسط سرویس‌های ویژه آمریکا به منظور آسیب رساندن به روابط دوستانه روسیه و ایران شکل داده می‌شود. این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود.»

مقام‌های روسی توضیح دیگری در مورد جزئیات چنین قراردادی نداده‌اند. مسئولان ایرانی هنوز واکنشی به گزارش تازه اویل‌پرایس نداشته‌اند.

«منابع نزدیک به قرارداد» روز دوشبه به «اویل‌پرایس» گفته بودند در این قرارداد که به گفته آنان «اکنون نهایی شده»، شرکت‌های روسی و پس از آن شرکت‌های چینی و تنها پس از آن ایرانی‌ها سهم دارند.

در شهریورماه امسال عماد حسینی، رئیس هیئت مدیره نفت خزر، به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود که «ساختار چالوس دارای پتانسیل وجود ذخائر عظیم گازی به حجم ۱۲۰ تی‌سی‌اف گاز درجا است که بدین معنی است ذخائر گازی این ساختار تقریباً برابر با یک چهارم حجم میدان گازی پارس جنوبی می‌باشد، موضوعی که عملاً این ساختار را در جایگاه دهمین مخزن گازی بزرگ دنیا قرار خواهد داد.»

شرکت نفت خزر در شهریورماه گفته بود که «هیچ‌گونه اطلاعی از مذاکرات و توافقات» در خصوص منابع هیدروکربوری خزر جنوبی با کشورهای چین و روسیه ندارد.