خطیب‌زاده: خرابکاری‌های‌ هسته‌ای تأثیر قابل‌توجهی بر مسائل فنی بین ایران و آژانس داشته است

در آستانه سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه خرابکاری‌ها در برنامه‌ هسته‌ای ایران، « تاثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است»، از آژانس خواسته است که در «مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند».

او بدون ارائه جزئیات گفته است که برخی کشورها می‌خواهند «جهت‌گیری‌های سیاسی و اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان تایید کرد که رافائل گروسی پس از دو ماه بلاتکلیفی برای دیدار با مقام‌های ایرانی، روز دوم آذر عازم تهران می‌شود. ایران ماه‌هاست که دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در مراکز هسته‌ای را مسدود کرده و توضیحی درباره برخی مسائل مبهم مانند کشف آثار اورانیوم غنی‌سازی شده در چند سایت اعلام نشده خود، نمی‌دهد. ایران همچنین غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را توسعه داده و اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.

رویترز پیشتر در گزارشی گفته بود که اجلاس شورای حکام آژانس درباره عدم پاسخگویی ایران به منشاء اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای و محدودیت همکاری با آژانس می‌تواند به تصویب قطعنامه علیه ایران منجر شود.

در واکنشی دیگر، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران»، که مسئول تیم مذاکره‌ کننده ایران برای احیای برجام است، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، از آژانس خواسته است که «ماهیت فنی خود را حفظ کرده و به هیچ فشار سیاسی تن ندهد».

یک هفته پس از برگزاری نشست آتی شورای حکام و همچنین سفر آقای گروسی به تهران قرار است دور هفتم مذاکرات احیای برجام از روز هشتم آذر (۲۹ نوامبر) در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفته شود.