پس از یک ماه تنش دیپلماتیک، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان استعفا کرد

جورج قرداحی، وزیر مستعفی اطلاع‌رسانی لبنان

پس از یک ماه تنش‌ سیاسی و فشار برخی کشورهای عربی به لبنان، سرانجام جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، استعفای خود را به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور ارائه کرد.

استعفای آقای قرداحی پس از تلاش‌های دیپلماتیک امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای حل بحران بین لبنان و تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان رخ می‌دهد.

آقای قرداحی که از مسیحیان لبنان است در مصاحبه‌ای که ماه اوت قبل از عضویت در کابینه انجام داده بود٬ جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامید و گفت «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

این اظهار نظر با خشم برخی کشورهای عربی مواجه شد و عربستان، امارات٬ کویت، و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند.

عربستان و امارات در اقدامی دیگر واردات تمامی کالاهای لبنانی را به کشورهای خود ممنوع کردند. علاوه بر این بخشی از مردم لبنان نگران اقدامات تنبیهی بیشتر از سوی عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بودند.

چند صد هزار لبنانی ساکن این کشورها هستند و میلیون‌ها دلاری که آنها و سایر لبنانی‌های مهاجر برای خانواده‌های خود می‌فرستند، در اقتصاد ورشکسته این کشور رقم قابل توجهی است.

مقام‌های عربستانی در روزهای گذشته گفته بودند ریشه اصلی بحران با لبنان به تسلط حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد و رهبران سیاسی و مردم لبنان باید با نقش حزب‌الله مقابله کنند.

در اظهارنظری مشابه، عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، گفت اگر لبنان خواهان بهبود روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است، می‌بایست نشان دهد گروه حزب‌الله این توانایی را دارد که رفتارش را تغییر دهد.

در واکنش به درخواست عربستان سعودی، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، شروط ریاض را «غیرممکن» خواند و گفت اگر آنها «سر بریده حزب‌الله را روی سینی می‌خواهد، ما نمی‌توانیم این خواسته را تأمین کنیم».

گروه حزب‌الله لبنان حرف‌های آقای قرداحی را «شجاعانه» خوانده بود و حسن نصرالله، رهبر این گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران، نیز گفت این کشور نباید به عربستان سعودی امتیاز بدهد و ریاض را به ایجاد یک بحران ساختگی برای تضعیف استقلال لبنان متهم کرد.