آمریکا و کشورهای هم‌پیمان، «قتل‌های خودسرانه» افراد به دست طالبان را محکوم کردند

نیروهای طالبان در ولایت ارزگان

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ۲۰ کشور دیگر، طالبان را به اتهام قتل‌های خودسرانه مأموران سابق پلیس و اطلاعات افغانستان محکوم کردند.

این کشورها در بیانیه‌ای که روز شنبه ۱۳ آذر منتشر کردند، به گزارش اخیر سازمان دیدبان حقوق بشر اشاره کردند که حاکی از کشته یا ناپدید شدن دست‌کم ۴۷ تن از نیروهای امنیت ملی افغانستان به‌دست طالبان است.

در این بیانیه که به رهبری آمریکا منتشر شده و اتحادیه اروپا، استرالیا، بریتانیا و ژاپن نیز آن را تایید کرده‌اند، تاکید شده است که «این اقدامات نقض جدی حقوق بشر و با عفو اعلام‌شده از سوی طالبان در تناقض است.»

در گزارش دیدبان حقوق بشر که اوایل این هفته منتشر شده آمده است که رهبران طالبان به نیروهای امنیتی تسلیم‌شده دستور داده‌اند تا در اداراتی ثبت نام کنند و سپس از این نام‌نویسی‌ها برای بازداشت و اعدام یا ناپدید شدن اجباری این افراد استفاده کرده و اجساد اعدامیان را نیز به حال خود رها کرده‌اند.

یک فعال مدنی به این نهاد بین‌المللی گفته است یورش‌های شبانه طالبان «وحشتناک» است. آنها قربانیان را شبانه ناپدید می‌کنند و خانواده قربانیان جرات تایید یا گزارش ماجرا را ندارند و حتی نمی‌توانند سوال کنند که قربانی کجا برده شده است.