راه‌گذر ایران - آذربایجان - گرجستان «به صورت نمادین» گشایش یافت

مرز ایران و جمهوری آذربایجان

روز پنج‌شنبه دوم دی مقام‌های ایرانی از گشایش «نمادین» راه‌گذر «ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه و اروپا» خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این اقدام «با حرکت نمادین یک کاروان ترانزیتی تجاری از تبریز به سمت مرز بیله‌سوار و از آن‌جا به بندر باتومی در گرجستان» انجام شد و عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی نیز در مراسمی مربوط به حرکت این کاروان سخن گفت.

بنا بر این گزارش، در مراسم گشایش این راه‌گذر که همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو انجام شد، معاون وزارت راه و شهرسازی ایران و مسئولان کنسولی جمهوری آذربایجان و جمهوری گرجستان نیز حضور داشتند.

گشایش «نمادین» این راه‌گذر که به گفته مقام‌های ایرانی با امید افزایش صادرات از ایران به اروپا از طریق بندر باتومی گرجستان صورت می‌گیرد در حالی انجام می‌شود که ایران از سوی غرب تحت تحریم قرار دارد و برای دریافت درآمد صادرات اندک خود نیز با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است.

تصمیم مقام‌های ایرانی برای اتکا بر جمهوری آذربایجان برای افزایش احتمالی صادرات به اروپا در حالی گرفته می‌شود که روابط دو کشور اخیراً با تنش زیادی مواجه شده و مسئولان جمهوری آذربایجان بارها به بازداشت رانندگان ایران اقدام کرده و ایران نیز بارها از «بدرفتاری» مأموران جمهوری آذربایجان با رانندگان ایران شکایت کرده است.

طی چند ماه گذشته مقامات ایران هشدار داده بودند که جمهوری آذربایجان در بخشی از جاده گؤروش-‌کاپان که پارسال در پی جنگ ۴۴ روزه از اشغال آزاد کرده بود، گذرگاهی برای دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی ایجاد کرده و می‌خواهد سدی در مسیر صادرات کالای ایران به ارمنستان و از این مسیر به روسیه ایجاد کند.

در پی این اتفاق، ایران اقدام به برگزاری مانور نظامی در مرزهای آزاد شده آذربایجان کرد و روابط دو کشور پرتنش شد.