یک مقام دولت ایران گمانه‌زنی‌ها درباره هویت حسن ایرلو را رد کرد

حسن کاظمی، نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان، با رد گزارش‌های منتشره درباره هویت حسن ایرلو، گفته است «حسن ایرلو خودش بود و شخصیت و اسم دیگری نداشت».

او که سابقه عضویت در نیروی قدس سپاه دارد، در گفت‌وگو با تلویزیون حکومت ایران تاکید کرده است که «اینکه در رسانه ها گفته شده حسن ایرلو آقای شهلایی است، خلاف واقع است».

پس از مرگ آقای ایرلو، برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولت ایرنا نوشتند حسن ایرلو همان عبدالرضا شهلایی است. آقای شهلایی‌ از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه، است که آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۱۹ برای ارائه اطلاعات درباره او و شبکه تحت فرمانش ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

وزارت خارجه آمریکا با رد گمانه‌زنی‌ها در این باره، گفته این دو نفر متفاوت هستند و عبدالرضا شهلایی را «یک فرمانده عالی‌رتبه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مستقر در صنعا، یمن» معرفی کرده که «سابقه‌ای طولانی در هدف قرار دادن اتباع آمریکایی و متحدان آمریکا در سطح جهان دارد».

حسن ایرلو که مهرماه سال ۹۷ «قاچاقی» به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها رفت، از فرماندهان سپاه مرتبط با حزب‌الله لبنان بود و حضور و فعالیت او در این کشور بارها مورد اعتراض دولت یمن قرار گرفت. دولت آمریکا نیز از آذرماه سال ۹۹ آقای ایرلو را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مقام‌های حکومت ایران روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه اعلام کردند که آقای ایرلو درگذشته است، علت مرگ او ابتلا به کرونا در یمن بوده و علیرغم انتقال او به ایران،‌ تلاش‌ پزشکان برای نجات جان او موفق نبوده است.