ائتلاف تحت رهبری آمریکا می‌گوید حمله دو پهپاد دیگر را به پایگاه‌هایش در عراق خنثی کرده است

پایگاه هوایی عین الاسد، میزبان نیروهای آمریکایی در غرب عراق

یک مقام ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مبارزه با گروه داعش روز سه‌شنبه خبر داد که دو پهپاد مسلح که یک پایگاه هوایی میزبان نیروهای آمریکایی در غرب عراق را هدف گرفته بودند، سرنگون شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام نظامی گفت که این دو پهپاد مجهز به مواد منفجره بامداد سه‌شنبه در حمله به در پایگاه هوایی عین الاسد، در استان انبار عراق، ناموفق بودند و «با قابلیت‌های دفاعی» این پایگاه منهدم شدند و این حمله تلفاتی به‌بار نیاورد.

این دومین حمله از این دست در ۲۴ ساعت گذشته است که ائتلاف تحت رهبری آمریکا را در عراق هدف قرار می‌دهد. روز دوشنبه، نیروهای ائتلاف دو پهپاد مسلح را که به سوی مقر نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد در حرکت بودند، سرنگون کردند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که تهران و متحدانش در سراسر خاورمیانه در حال برگزاری مراسم دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران، هستند.

قاسم سلیمانی که سال‌ها محوری‌ترین نقش را در تشکیل و حمایت شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سایر کشورهای منطقه ایفا کرده بود، دو سال پیش در تاریخ ۱۳ دی در یک حمله هوایی آمریکا کشته شد.

او همراه با نیروی تحت امر خود در فهرست تروریستی و تحریمی ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل قرار داشتند. سلیمانی همچنین بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بود.

پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی، تنش‌ها با حمله گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی به سفارت آمریکا در بغداد و پیش از آن با کشتن یک پیمانکار آمریکایی به‌دست این شبه‌نظامیان آغاز شده بود.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با پایان مأموریت رزمی خود در اوایل ماه گذشته در عراق، به نقش آموزشی و مشاوره‌ای روی آوردند.